News   /   سرخط   /   ايران

اظهارات سخنگوی وزارتخارجه پیرامون رابطه با ریاض

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران می‌گوید این کشور آمادۀ مذاکره با عربستان برای حل مسائل جاری بین دو کشور است.

بهرام قاسمی دوشنبه (25 اردیبهشت) در نشست خبری خود با بیان اینکه «دولت ریاض باید از اقدامات مخرب خود در منطقه دست بردارد»، گفت: «ما خواهان تنش با عربستان نیستیم و آماده گفت‌وگو هستیم. امیدوارم که آن‌ها متوجه اشتباهات خود شوند و از اشتباهات خود دست بردارند.»

وی افزود: «گفت‌وگو و تفاهم با هر کشوری به معنی تأیید رفتارها و یا همه رفتارهای آن کشور نیست. عربستان نیز دچار اشتباهات استراتژیکی به خصوص در منطقه شده است و باید آنها را جبران کند.»

«استقبال تهران از حفظ امنیت در مرزهای ایران و ترکیه»

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم ترکیه جهت کشیدن دیوار بین مرز ایران و ترکیه در راستای جلوگیری از ورود عناصر پ‌ک‌ک به خاک این کشور، گفت: «مقامات ترکیه ما را در جریان ایده خود قرار دادند. البته این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست بلکه در درون عمق خاک ترکیه قرار است احداث شود و با نقطه صفر مرزی فاصله دارد.»

قاسمی ادامه داد: «ما از هر اقدامی که بتواند به حفظ ثبات و امنیت در مرزهای دو کشور کمک کند استقبال می‌کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه «وجود ثبات و امنیت در مرزها برای ما مهم است» گفت: «البته تحقق این موضوع نیازمند همکاری دوجانبه است و باید هر دو کشور تلاش‌های لازم را در این ارتباط داشته باشند.»

این مقام ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، علی‌رغم موضع‌گیری‌های منفی که علیه ایران داشته، بحث تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در دو روز ‌آینده هم‌چون رئیس‌جمهور قبلی این کشور امضا خواهد کرد، گفت: «در مورد آینده نمی‌توانیم قضاوت کنیم. باید صبر کنیم ببینیم چه خواهد شد و بعد از آن صحبت خواهیم کرد.»

وی افزود: «مقامات امریکایی باید خودشان آموخته باشند که چگونه با ایران رفتار کنند.»

قاسمی با اشاره به گزارش‌های آژانس در مورد پایبندی ایران به تعهداتش در ارتباط با برجام و اذعان کشورهای مختلف به این موضوع گفت: «برجام یک توافق چندجانبه است و ما امیدواریم که مقامات امریکایی رفتاری عاقلانه و واقع‌بینانه اتخاذ کنند.»

«رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای ایدۀ جدیدی است»

وی همچنین طرح حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، را برای برداشتن تحریم‌های غیرهسته‌ای ایده جدیدی دانست که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

قاسمی افزود: «هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی نشدنی نیست.»

وی افزود: «این ایده کار دشواری است که ریاست جمهوری اعلام کردند ولی تلاش خواهیم کرد که این نوع تحریم‌ها را که ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی‌های خاص نیز برخوردار است، برطرف کنیم.»

وی ادامه داد: «البته طرف‌های مقابل هم باید حسن نیت و انصاف داشته باشند تا همانند گذشته، بتوانیم بر بقیه مشکلات فائق آییم. بخشی از این مسائل به امریکا بازمی‌گردد و بخشی به سایر کشورها. ولی نیازمند طرح جدیدی هستیم و قضاوت برای اینکه چه زمانی آغاز می‌شود، زود است.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku