News   /   سرخط   /   آمريکا

«ترامپ عواقب انتقال سفارت به قدس را با دقت بررسی می‌کند»

تصویر آرشیوی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست)، به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واشنگتن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، برای انتقال سفارت ایالات‌متحده در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس محتاطانه عمل خواهد کرد.

رکس تیلرسون تنها چند روز پیش از سفر ترامپ به خاورمیانه، در مصاحبه با شبکۀ ان‌بی‌سی با بیان اینکه رئیس‌جمهور کشورش در انتقال سفارت امریکا به قدس عجله نخواهد کرد، گفت: «آقای رئیس‌جمهور به دقت در حال بررسی پیامدهای این تصمیم و تأثیر آن بر روند صلح است.»

وی خاطرنشان کرد یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری دولت ترامپ این است که «آیا اسرائیل این اقدام را برای رسیدن به صلح مفید می‌داند یا مخرب».

تیلرسون گفت رئیس‌جمهور امریکا نهایت احتیاط را در این زمینه به خرج می‌دهد.

«توهم فلسطینیان»

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات تیلرسون واکنش نشان داد و مدعی شد اقدام امریکا در انتقال سفارت به قدس به ایجاد صلح در این منطقه کمک خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «موضع اسرائیل پیش‌تر بارها به دولت امریکا و جهان اعلام شده است. انتقال سفارت امریکا به اورشلیم نه تنها خللی به روند صلح وارد نخواهد نکرد بلکه عکس آن عمل می‌کند. این اقدام با تصحیح یک اشتباه تاریخی و از بین بردن این توهم فلسطینیان که اورشلیم پایتخت اسرائیل نیست، باعث پیشرفت این روند می‌شود.»

به گزارش روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص، این واکنش آغازگر «نخستین اختلاف علنی» بین تل‌آویو و دولت ترامپ است.

اسرائیل در دهۀ 1980 میلادی، در اقدامی که تقریباً هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته، بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت خود معرفی کرد.

ترامپ پیش‌تر گفته بود بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد.

جوانان فلسطینی در حال مبارزه با نیروهای اشغال‌گر اسرائیلی

مقامات فلسطینی به‌شدت این وعدۀ ترامپ را محکوم کرده‌اند. اتحادیۀ اروپا نیز از این مسئله ابراز نگرانی کرده است.

رؤسای جمهور پیشین امریکا همانند بیل کلینتون و جرج بوش وعدۀ انتقال سفارت به بیت‌المقدس را داده بودند اما در عمل آن را به اجرا درنیاوردند.

فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت کشور مستقل آیندۀ خود در نظر گرفته‌اند، درحالی‌که رژیم صهیونیستی تمام این شهر را پایتخت خود می‌داند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانۀ غربی رود اردن و همچنین شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد؛ بااین‌حال، جامعۀ بین‌المللی هرگز شرق بیت‌المقدس را متعلق به اسرائیلی‌ها ندانسته است و آن را اشغال‌شده می‌داند.

راست‌گرایان اسرائیلی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بسیار خرسند شدند چراکه با توجه به وعدۀ حمایت وی، راحت‌تر می‌توانند طرح‌های خود را علیه فلسطینیان ازجمله تداوم شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی عملی کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku