عباس نسبت به انتقال سفارت‌خانه‌های خارجی به بیت‌المقدس اشغالی هشدار داد

تصویری از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (9 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به همۀ کشورهای خارجی دربارۀ انتقال سفارت‌خانه‌های خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشغالی هشدار داده است.

محمود عباس روز دوشنبه در سخنرانی خود در سی و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو همچنین بر مرکزیت شرق بیت‌المقدس در کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

دونالد ترامپ، زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اعلام کرد سفارت واشنگتن را به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

این در حالی است که فلسطین کرانۀ باختری را که رژیم اسرائیل از سال 1967 اشغال کرده است، به‌عنوان بخشی از کشور آتی فلسطین خواستار است و بر مرکزیت شرق بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت فلسطین تأکید دارد.

عباس افزود: «ما خواستار برقراری یک ساختار هستیم که استقلال کشور فلسطین را به مرکزیت شرق بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت آن تضمین کند و همۀ مرزهای چهارم ژوئن 1967 را در برگیرد.»

«اسرائیل؛ غاصب سرزمین فلسطین»

پارلمان رژیم اسرائیل (کنیست)  شش فوریه 2017 (18 بهمن 1395) لایحه‌ای را به تصویب رساند که به سیاست غیرقانونی این رژیم در مصادرۀ اراضی فلسطینیان در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری مشروعیت می‌بخشد.

نمایی از ساخت‌وسازهای جدید در شهرک‎ اسرائیلی‌نشینِ نبی یعقوب در شمال‌ بیت‌المقدس شرقی (2 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)
ساخت‌وسازهای جدید در شهرک‎ اسرائیلی‌نشینِ نبی یعقوب در شرق بیت‌المقدس (2 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

این حرکت در حالی صورت گرفت که تقریباً دو ماه قبل از آن اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا، با تصویب قطعنامه‌ای، هرگونه ساخت‌وساز شهرک‌های اسرائیلی ر ا محکوم کرده و آن را نقض قوانین بین‌المللی اعلام کردند.

محمود عباس به مصوبۀ غصب و مصادرۀ اراضی فلسطین اشاره کرد و گفت:«رژیم اسرائیل اخیراً از قصد خود برای احداث واحدهای ساختمانی اشغالگرانه در سرزمین ما خبر داده است. اسرائیل قانونی را تصویب کرده که غصب و سرقت اراضی اشغال‌شدۀ فلسطین، به‌ویژه زمین‌های شخصی، را مشروعیت می‌بخشد.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد با این رویکرد، تل‌آویو برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل به سمت «راه‌حل آپارتاید» پیش می‌رود.

درحالی‌که تمامی شهرک‎های اسرائیلی بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، رژیم تل‌آویو تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های ساخت‌و‎ساز غیرقانونی خود، بی‌اعتنایی کرده است.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، در اول بهمن (20 ژانویه) رژیم تل‌آویو روند شهرک‌سازی خود را سرعت بخشیده است. رژیم صهیونیستی اخیراً از برنامه‌هایش برای ساخت 3 هزار واحد مسکونی دیگر در کرانۀ باختری خبر داد.

رژیم صهيونيستی بعد از اشغال کرانۀ باختری و نوار غزه در سال 1967 ميلادی، شرق قدس را جزئی از قدس جديد دانست و آخر ژوئن 1980 ميلادی در اقدامی که با مخالفت و اعتراض سازمان‌های بين‌المللی و حقوق بشر جهانی مواجه شد، شرق قدس را به اسرائیل ملحق کرد.

این در حالی است که بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

بیش از نیم‌میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku