News   /   سرخط   /   خاورميانه

آیا عربستان و امارات بر سر جنگ یمن با یکدیگر اختلاف دارند؟

یک عضو نیروهای امنیتی عربستان در کنار ماکت یک فروند جت جنگندۀ امارتی در یک پایگاه هوایی در ریاض، پایتخت عربستان، ایستاده است، 13 فروردین 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گزارش‌ها و نشانه‌های موجود از بروز اختلاف‌هایی بین عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی بر سر جنگ یمن حکایت می‌کند.

عربستان سعودی به همراه تعدادی از کشورهای هم‌پیمان خود بیش از دو سال است برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به قدرت، این کشور فقیر عربی را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

دلیل افزایش نارضایتی امارات از جنگ یمن آمار بالای تلفات این کشور است؛ جنگی که از مارس 2015 (فروردین 1394) تاکنون به کشته شدن بیش از 12 هزار یمنی منجر شده است.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور سابق یمن که متحد سرسخت ریاض است، اخیراً 2 تن از فرماندهان خود را به علت آنچه ارتباط با امارات خواند، برکنار کرد.

این افراد سرلشکر عیدروس الزبیدی، استاندار عدن و هانی بن بریک، وزیر کشور یمن، بودند که در مخالفت با این اقدام هادی یک نهاد منطقه‌ای خودمختار در جنوب یمن تشکیل دادند.

سرلشکر ناصر علی النوبه، یکی از اطرافیان بانفوذ هادی، این دو نفر را به ارتباط با امارات، خرید سلاح از این کشور و تشکیل واحدهای نظامی برای ضربه زدن به رئیس‌جمهور مستعفی یمن متهم کرده است.

تصویری از انتقال پیکار نیروهای اماراتی که در جنگ یمن کشته شده‌اند به کشورشان در یک مراسم رسمی در فجیره، 14 شهریور 1394 (عکس از خبرگزاری امارات متحدۀ عربی)
تصویری از انتقال پیکار نیروهای اماراتی که در جنگ یمن کشته شده‌اند به کشورشان در یک مراسم رسمی در فجیره، 14 شهریور 1394 (عکس از خبرگزاری امارات متحدۀ عربی)

خبرگزاری براقش نت شنبه (23 اردیبهشت) گزارش داد ریاض این دو نفر را که در عدن اعلام خودمختاری کرده‌اند «دعوت» کرده تا با آن‌ها دربارۀ «جدیدترین تحولات در این استان» بحث و تبادل‌نظر کند.

هر یک از طرفین که بتواند کنترل عدن یا تنگۀ باب‌المندب در نزدیکی این استان را به‌طور کامل به دست آورد می‌تواند از این مناطق برای تغییر الگوهای اقتصادی منطقه استفاده کند. به گفتۀ ناظران، این موضوع با تسلط بر آب‌های نزدیک ساحل یمن محقق خواهد شد. امارات در صورت تصرف این منطقه می‌تواند قطب اقتصادی خود یعنی دبی را گسترش دهد و عربستان سعودی نیز قادر خواهد بود وضعیت شهر بندری جده را بهبود ببخشد که هر یک از این اقدامات به ضرر طرف مقابل است.

این موضوع همچنین بر معادلات در گروه‌بندی مهم کشورهای عرب منطقه در شورای همکاری خلیج‌فارس تأثیرگذار خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku