تلاش امارات برای تصاحب جزیرۀ مهم یمنی

تصویر هوایی از جزیره سقطری

به گفته منابع یمنی، امارات می‌خواهد جزیرۀ مهم یمنی را که به مدت تقریباً 100 سال از سوی دولت مستعفی یمن به آن واگذار شده است، تصاحب کند.

این منابع اعلام کردند امارات از طریق نمایندگان متعدد خود که در جزیره مستقر شده‌اند، حمایت شمار زیادی از مقامات محلی، شخصیت‌های بانفوذ و شیوخ قبایل را به شیوه‌های مختلف از جمله دادن پول، به دست آورده‌اند.

معاون استاندار سقطری در مصاحبه با روزنامۀ عربی الجدید اعلام کرد شرکت هواپیمایی روتانا که در ابوظبی مستقر است، پروازهای مستقیم به این جزیره را شروع کرده است.

این شرکت هواپیمایی در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته پروازهایی را بین امارات و جزیرۀ سقطری انجام می‌دهد.

جزیرۀ سقطری که یکی از بزرگترین جزایر یمن در اقیانوس هند است، در نزدیکی خلیج عدن و حدود 350 کیلومتری شبه‌جزیره عربی قرار دارد.

این جزیره بخشی از استان حضرموت بود اما طی حکمی در سال 2013 به یک استان مجزا تبدیل شد.

بنا بر گزارش‌ها، دولت مستعفی یمن پیش از استعفا در سال 2014، جزایر سقطری و عبدالکوری را به مدت 99 سال به امارات واگذار کرده است.

از زمان شروع عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن هیچ پروازی بین شهرهای یمن و این جزیره انجام نشده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

این تجاوز نظامی تاکنون بیش از 12 هزار کشته و بالغ بر 40 هزار مجروح برجای گذاشته و به آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

در این حمله‌ها خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های یمن از جمله بیمارستان‌ها، جاده‌ها و مدارس وارد شده است و میلیون‌ها یمنی نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku