News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

قرارداد تسلیحاتی 300 میلیارد دلاری واشنگتن و ریاض در شرف نهایی شدن

نظامیان سعودی (تصویر آرشیوی)

به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در آستانه نهایی کردن قرارداد 300 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی است.

به گزارش رویترز، این مقام امریکایی روز جمعه و حدود یک هفته قبل از سفر ترامپ به عربستان گفت: «ما در مراحل نهایی مجموعه‌ای از توافق‌ها هستیم.»

وی تصریح کرد که رقم این قراردادها در این مرحله بیش از 100 میلیارد دلار است و ظرف دهه آینده ممکن است به بیش از 300 میلیارد دلار برسد.

به گفته این مقام امریکایی، هدف کاخ سفید از این اقدام کمک به تقویت نیروهای مسلح سعودی به نحوی است که برتری رژیم اسرائیل از نظر کمیت تجهیزات نظامی در منطقه حفظ شود.

رئیس‌جمهور امریکا در ریاض، پایتخت عربستان، قراردادی یک میلیارد دلاری با شرکت نظامی لاکهید مارتین را برای فروش سامانه‌های موشکی تاد به سعودی‌ها پیشنهاد خواهد داد.

ترامپ همچنین قرارداد 11/5 میلیارد دلاری برای فروش چهار کشتی جنگی را – که سال 2015 در وزارت امور خارجه امریکا به تأیید رسید، مطرح خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این ناوها که از نوع کشتی جنگی لیتورال است به زعم مقام‌های وزارت دفاع امریکا مشکل‌سازترین و نامجهزترین کشتی‌های موجود در نیروی دریایی این کشور هستند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود ترامپ اقداماتی را برای فروش موشک‌های زره‌شکن و نقطه‌زن به این کشور نفت‌خیز اتخاذ کرده است.

امریکا در جریان تجاوز سعودی‌ها به یمن از عربستان پشتیبانی اطلاعاتی و تسلیحاتی به عمل آورده‌اند. دولت واشنگتن برای متوقف کردن فروش تسلیحات جدید به ریاض تحت فشار قرار گرفته است.

با وجود این، جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، ماه گذشته در سفر به عربستان تأکید کرد دولت ترامپ تمام تلاش خود را برای «دیدن عربستانی قوی» به کار می‌بندند.

قراردادهای تسلیحاتی جدید با عربستان آخرین قراردادهای دولت ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای دارای سابقه حقوق بشری ضعیف از جمله امارات و بحرین است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku