بشار اسد: طرح کاهش تنش‌ در برخی مناطق سوریه به علت حمایت مسکو و تهران ناکام نخواهد ماند

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (سمت راست) هنگام مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی او.ان.تی بلاروس در دمشق، پایتخت سوریه (21 اردیبهشت 1396)

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید توافق تنش‌زدایی در برخی مناطق سوریه به علت حمایت قوی ایران و روسیه با شکست مواجه نخواهد شد.

بشار اسد روز پنج‌شنبه (21 اردیبهشت) در مصاحبه با شبکه اوان‌تی بلاروس تأکید کرد توافق ایجاد مناطق عاری از تنش در برخی نقاط سوریه، با هدف کاهش خشونت و درگیری در این کشور جنگ‌زده شکست نخواهند خورد چراکه هرگونه نقض و عدم پایبندی به آن با واکنشی متناسب از سوی ایران و روسیه مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: «ابتکارات سابق به علت دخالت برخی از کشورها برای تنش‌زایی نظامی در سوریه شکست خوردند. به همین علت ما امیدواریم این طرح فرصتی را ایجاد کند که این کشورها درک کنند که هرگونه تنش‌زایی ناکام خواهد ماند چراکه نیروهای سوری به همراه نیروهای روسیه با حمایت ایران و حزب‌الله (جنبش مقاومت لبنان)، با هرگونه نقض توافق از سوی تروریست‌ها مقابله خواهد کرد.»

روسیه، ترکیه و ایران هفتۀ گذشته در جریان مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان در شهر آستانا، پایتخت قزاقستان، دربارۀ ایجاد چند منطقۀ امن و عاری از تنش در سوریه در مناطق عمدتاً تحت کنترل ستیزه‌جویان به توافق رسیدند.

تصویری از ساختمان‌های ویران‌شده در منطقۀ تحت تصرف ستیزه‌جویان در حومۀ شرقی دمشق (16 اردیبهشت 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

این طرح که از بامداد شانزده اردیبهشت به اجرا درآمد، بر توقف هرگونه خصومت و دشمنی میان گروه‌های ستیزه‌جو و نیروهای دولت سوریه در چهار منطقۀ مورد توافق تأکید می‌کند.

وزارت دفاع روسیه چهار منطقه مشمول طرح مناطق کاهش تنش را شمال سوریه یعنی در حومه ادلب و مناطق هم‌جوار آن، مناطق شمال شرقی حومه لاذقیه، حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه اعلام کرد. این منطقه نسبت به سه‌ منطقۀ دیگر بزرگ‌تر است و بیش از یک‌میلیون سکنه دارد و هزاران تن از نیروهای گروه‌های مسلح بر آن سیطره دارند.

دومین منطقه در مرکز سوریه شامل حومه شمالی حمص و به‌طور مشخص دو شهر رستن و تلبیسه و مناطق اطراف آن می‌شود که تحت اشغال گروه‌های مسلح است و ۱۸۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

سومین منطقه  نیز در مرکز سوریه واقع شده و شامل غوطه شرقی دمشق است که جمعیتی بالغ بر حدود ۶۹۰ هزار غیرنظامی دارد.

چهارمین منطقه در جنوب سوریه شامل مناطق دارای مرزهای مشترک با اردن در حومه‌های درعا و قنیطره است که اغلب تحت تصرف گروه‌های مسلح «الجبهه الجنوبیه» با ۱۵ عنصر مسلح است. این منطقه جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار غیرنظامی دارد.

بشار اسد ضمن حمایت از طرح روسیه، ایران و ترکیه برای توافق تنش‌زدایی در برخی مناطق سوریه، افزود توافق مناطق عاری از تنش و درگیری فرصت خوبی برای حمایت از غیرنظامیان و عناصر مسلح برای تسلیم شدن است.

وی همچنین بر ادامۀ جنگ با دشمنان ملت سوریه تأکید کرد و گفت: «من هرگز عقب‌نشینی نخواهم کرد چراکه رئیس‌جمهور مالک کشور نیست و نمی‌تواند در عرصۀ ملی هیچ‌گونه عقب‌نشینی داشته باشد.»

رئیس‌جمهور سوریه حملۀ موشکی آمریکا به سوریه پس از واقعۀ خان شیخون را محکوم کرد و افزود: «هیاهوی رسانه‌های غربی برای واقعه شیمیایی خان شیخون بهانه‌ای برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه بود.»

شلیک موشک‌های تاماهوک از ناو یواس‌اس پورتر در دریای مدیترانه (عکس از پایگاه خبری نیروی دریایی امریکا)

بشار اسد با اشاره به جنایات گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: «غرب و رسانه‌های غربی تروریست‌های داعش را در انظار عمومی تبرئه و دولت سوریه را متهم به کشتن مردم می‌کنند.»

روز15 فروردین انفجار مشکوک شیمیایی شهر خان شیخون را در استان ادلب در شمال غرب سوریه لرزاند که در اثر آن دست‌کم 86 نفر کشته شدند.

معارضان و برخی کشورهای غربی ازجمله امریکا، دولت سوریه را عامل این حمله شیمیایی دانستند.

این در حالی است که ارتش سوریه بلافاصله این اتهام را رد و تأکید کرد تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

با این‌ حال، ارتش امریکا صبح جمعه (18 فروردین) با شلیک حدود 60 موشک تاماهوک از دریای مدیترانه، پایگاه الشعیرات سوریه را در استان حمص هدف قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این حمله 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک سوری کشته شدند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku