News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

دعوت ملک سلمان از محمود عباس برای شرکت در نشست ریاض

دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، (چپ) با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در ریاض، پایتخت عربستان، 1 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گفته می‌شود ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در ریاض دعوت کرده است.

رسانه‌ها چهارشنبه (20 اردیبهشت) گزارش دادند کاردار عربستان در اردن با ارائۀ نامه‌ای به عباس وی را برای شرکت در این نشست که قرار است 20 و 21 می (30 و 31 اردیبهشت) در ریاض برگزار شود، دعوت کرد.

در همین حال، یک مقام تشکیلات خودگردان که به نامش اشاره نشد، تأیید کرد عباس با شرکت در نشست سه‌جانبه با ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سفر رئیس‌جمهور امریکا به فلسطین در 22 تا 23 می (1 و 2 خرداد) موافقت کرده است.

عباس سه‌شنبه (19 اردیبهشت) در دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان، گفت مایل است در راستای آنچه تلاش‌های ترامپ برای احیای مذاکرات اسرائیل و فلسطین خواند با نتانیاهو دیدار کند.

ترامپ اوایل اردیبهشت در دیدار با عباس در کاخ سفید گفته بود از نظر وی «یک فرصت بسیار خوب» برای تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطین وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، (راست) و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ سفید، 13 اردیبهشت 1396
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، (راست) و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ سفید، 13 اردیبهشت 1396

دور آخر به‌اصطلاح مذاکرات صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی آوریل 2014 با شکست روبرو شد. یکی از دلایل اصلی این شکست گسترش مداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی بود.

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

ترامپ اواخر بهمن در دیدار با نتانیاهو گفت وی سیاست امریکا موسوم به راه‌حل دو کشور را در مناقشۀ اسرائیل و فلسطین دنبال نمی‌کند. رئیس‌جمهور امریکا از نتانیاهو نیز خواست «شهرک‌سازی‌ها را اندکی کنترل کند.»

قطعنامۀ 2334 شورای امنیت سازمان ملل از رژیم صهیونیستی می‌خواهد «تمامی شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین ازجمله شرق اورشلیم (بیت‌‎المقدس) را فوراً و به‌طور کامل متوقف کند.»

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی زندگی می‌کنند که از زمان اشغال اراضی فلسطینی کرانۀ باختری ازجمله شرق بیت‌المقدس در سال 1967 میلادی تاکنون ساخته شده‌اند.


استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku