News   /   اروپا

مکرون: فصل جدیدی در تاریخ سیاسی فرانسه رقم می‌زنم

سخنرانی امانوئل مکرون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در جمع هوادارانش در پاریس، پس از اعلام نتایج اولیۀ آراء؛ 3 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امانوئل مکرون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، وعده داده است که فصل جدیدی را در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خواهد زد.

این سخنان مکرون در حالی مطرح شده که وزارت کشور فرانسه پس از شمارش بخشی از آراء مأخوذه اعلام کرده است مکرون، بانکدار پیشین طرفدار اتحادیۀ اروپا و وزیر اقتصاد اسبق، 23.54 درصد آراء و مارین لوپن، نامزد راست‌گرای افراطی 22.33 درصد آراء را به دست آورده‌اند.

نتایج نظرسنجی‌ها حاکی است، انتظار می‌رود مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کسب 64 درصد آراء، پیروز شود؛ نتایج نظرسنجی‌ها حاکی است لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تنها 36 درصد آراء را به خود اختصاص خواهد داد.

مکرون روز یکشنبه پس از اعلام نتایج اولیه در سخنانی در جمع طرفدارانش در پاریس، خواستار حمایت همۀ احزاب از وی در مبارزه علیه آنچه مکرون آن را تهدید ملی‌گرایی عنوان کرد، شد. وی گفت: «در یک سال، ما چهرۀ سیاسی فرانسه را تغییر دادیم.»

مکرون تأکید کرد اگر پیروز شود، وی چهره‌ها و استعدادهای جدیدی را معرفی خواهد کرد تا سیستم سیاسی فرانسه را که «در بیش از 30 سال در واکنش به مشکلات کشورمان ناکارآمد بودند»، تغییر دهند.

وی افزود: «از امروز، می‌خواهم دولتی متشکل از اکثریت برای تغییراتی جدید تشکیل دهم. این دولت متشکل از چهره‌های جدید و استعدادهای جدید خواهد بود.»

مارین لوپن، نامزد راست‌گرای افراطی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ 3 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

لوپن نیز پس از اعلام نتایج اولیه، به انتقاد از سیاست‌های مکرون پرداخت و هشدار داد سیاست‌های مکرون منتهی به رقابت بین‌المللی ناعادلانه علیه منافع تجاری فرانسه، مهاجرت گسترده و حرکت آزادانۀ تروریست‌ها خواهد شد.

وی گفت: «موضوع مهم در این انتخابات (طرح‌های) جهانی‌شدن گسترده است که تمدن ما را به خطر می‌اندازد.»

این سخنان در حالی مطرح شده است که نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست، برنار کازنو، نخست‌وزیر سوسیالیست، و فرانسوا فیلون، نامزد راست‌گرا، از هواداران خود خواستند تا در دور دوم انتخابات از مکرون حمایت کنند.

واکنش‌های اروپایی به انتخابات فرانسه

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از پیروزی مکرون استقبال کرد و گفت: «خوب است که امانوئل مکرون سیاستش برای اتحادیۀ اروپا و بازار اقتصادی قدرتمند را دنبال می‌کند. برای وی در دو هفتۀ آینده آرزوی بهترین‌ها را داریم.»

در بروکسل، ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپایی، نیز از پیروزی مکرون استقبال کرد.

هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، حدود 50 هزار نیروی پلیس و 7 هزار سرباز در سراسر فرانسه مستقر شدند تا امنیت رأی‌دهندگان را تأمین کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku