بی‌اعتنایی امریکا به دعوت روسیه برای شرکت در نشست افغانستان

یکی از نیروهای امنیتی افغان در حال مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امریکا دعوت روسیه را برای شرکت در نشستی در مسکو با محوریت تأمین امنیت در کشور جنگ‌زدۀ افغانستان نادیده گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، نمایندۀ واشنگتن علی‌رغم دعوت مسکو، در نشستی که جمعه در پایتخت روسیه برگزار شد، شرکت نکرد. این نشست با حضور 11 کشور برای یافتن راهکاری جهت افزایش امنیت در افغانستان برگزار شده بود.

مقام‌های روسی اعلام کردند دعوت‌نامه‌ای برای حضور واشنگتن در این نشست بسیار مهم ارسال شده است. کشورهایی همچون چین، ایران و پاکستان در نشست جمعه شرکت کردند.

مقام‌های امریکایی پیش‌تر با بیان اینکه هدف روسیه از برگزاری این نشست، افزایش نفوذ خود در افغانستان است، از عدم شرکت در این نشست خبر داده بودند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، سه‌شنبه گفت: «هدف روسیه (از برگزاری این نشست) برای ما مبهم بود. به نظر می‌رسید این اقدام تلاش یک‌جانبه‌ای از سمت مسکو برای افزایش نفوذ در منطقه است...(اقدامی که) به نظر ما در این برهۀ زمانی سودمند نیست.»

روسیه در پاسخ گفت دلایل واشنگتن برای عدم شرکت در این نشست غیرقابل درک است.

امریکا مهم‌ترین هم‌پیمان افغانستان در آنچه «مبارزه با طالبان و دیگر گروه‌های پیکارجو» می‌خواند، است.

با این حال، میان امریکا و دیگر طرف‌های درگیر در افغانستان شکاف عمیقی بر سر چگونگی مبارزه با تهدیدات گروه تروریستی داعش وجود دارد.همچنین اختلافاتی میان دو طرف دربارۀ اینکه کابل و متحدانش چگونه باید با طالبان مقابله کنند وجود دارد. طالبان پیش از حملۀ امریکا به افغانستان در سال 2001، بر این کشور حکمرانی می‌کرد.

واشنگتن مدعی است تلاش‌های مشترک با کابل به طرز قابل‌توجهی تهدیدات داعش را کاهش داده است. دولت امریکا تعداد تروریست‌های داعش را در افغانستان کمتر از هزار تن تخمین می‌زند. این در حالی است که روسیه و کشورهای دیگر می‌گویند دست‌کم 3 هزار و 500 داعشی در افغانستان فعالیت می‌کنند و این رقم در حال افزایش است.

روسیه و چین تلاش کرده‌اند تا با طالبان مذاکره کرده و آن‌ها را متقاعد کنند تا به جای مبارزه با دولت و ارتش افغانستان، بر مبارزه با داعش تمرکز کنند.

تصویری از سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه (راست)، در کنار صلاح‌الدین ربانی، همتای افغان وی. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزارت خارجۀ روسیه پس از پایان نشست مسکو دربارۀ افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌کنندگان در این نشست از رهبران طالبان خواستند تا از فعالیت‌های نظامی خود دست بردارند و به سمت مذاکرات مستقیم دربارۀ سازش ملی با دولت افغانستان گام بردارند.

ارتش امریکا پنج‌شنبه (24 فروردین) بزرگ‌ترین بمب غیر اتمی خود موسوم به «مادر همۀ بمب‌ها» را در منطقه اچین ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان علیه مخفیگاه‌های گروه تروریستی داعش استفاده کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تروریست‌های داعش بیشتر در مناطق شرقی افغانستان متمرکز بوده‌اند اما اخیراً فعالیت خود را به شمال این کشور گسترش داده و حملاتی را به اجرا درآورده‌اند.

 به‌رغم حضور هزاران نظامی خارجی در افغانستان، داعش تقریباً در 12 ایالت این کشور، فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

حضور داعش در افغانستان، نگرانی‌هایی را در این کشور جنگ‌زده برانگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku