News   /   آسيا

دولت افغانستان در پی بمباران امریکا به «خیانت» متهم شد

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، با انتقاد از کابل به علت بمباران اخیر مظنونین به عضویت در گروه تروریستی داعش از سوی امریکا می‌گوید صدور مجوز آزمایش بزرگ‌ترین بمب متعارف امریکا در این کشور آسیایی به‌مثابۀ خیانت است.

کرزی شنبه (26 فروردین) گفت: «اگر دولت به آن‌ها اجازه داده است چنین کاری انجام دهند این یک خطا است و دولت مرتکب یک خیانت ملی شده است. شما چگونه می‌توانید به امریکایی‌ها اجازه دهید کشورتان را با وسیله‌ای که معادل یک بمب اتم است بمباران کنند؟»

کرزی، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را به علت صدور مجوز این بمباران زیر سؤال برد. غنی برای ادارۀ کشور به میزان زیادی وابسته به حمایت خارجی است. بااین‌وجود، وی نتوانسته است همانند کرزی از حمایت‌های مردمی برخوردار باشد.

دفتر غنی پس از این بمباران اعلام کرد این حمله به‌دقت بین نیروهای افغان و امریکایی هماهنگ شده بود. این دفتر در واکنش به اظهارات کرزی گفت هر یک از شهروندان می‌تواند ایده‌های خود را بیان کند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش امریکا پنج‌شنبه (24 فروردین) بزرگترین بمب غیر اتمی خود موسوم به «مادر همۀ بمب‌ها» را در منطقه اچین ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان علیه مخفیگاه‌های گروه تروریستی داعش استفاده کرد.

مقام‌های دفاعی کابل می‌گویند دست‌کم 100 تروریست داعشی درپی این بمباران کشته شدند.

بمب «جی‌بی‌یو-43» با حدود 9 متر طول و تقریباً 10 تُن وزن، دارای قدرت انفجار معادل 11 تن ماده منفجره تی‌ان‌تی است. گفته می‌شود هزینه تولید هر کدام از این بمب‌ها حدود 16 میلیون دلار است.

کرزی افزود: «این بمباران تنها نقض حق حاکمیت و بی‌احترامی به خاک و سرزمین ما نیست بلکه اثرات بد آن‌ سال‌ها ادامه خواهد داشت.»

کرزی در دورۀ ریاست‌جمهوری خود بارها با حملات هوایی نیروهای نظامی خارجی مخالفت کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku