روسیه درباره بازی تروریستی امریکا و خطرات امنیتی آن هشدار داد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه در جریان یک نشست در مسکو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه امریکا را به «بازی تروریستی» متهم کرده و دربارۀ خطرات احتمالی آن علیه امنیت منطقه و جهان هشدار داده است.

بر اساس بیانیۀ وزارت امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، روز شنبه (19 فروردین) در یک مکالمۀ تلفنی با رکس تیلرسون، همتای امریکایی خود، تصریح کرد: «حمله به کشوری که دولتش در حال جنگ با تروریسم است، تنها به سود افراط‌گرایان بوده و تهدیدهای بیشتری را برای امنیت منطقه و جهان ایجاد می‌کند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که ارتش امریکا صبح روز جمعه (18 فروردین) با حدود 60 موشک کروز (تاماهوک) پایگاه هوایی الشعیرات را در استان حمص در غرب سوریه هدف حمله قرار داد.

به گزارش منابع سوری، در این حملۀ موشکی که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، و با استفاده از دو ناو آمریکایی در شرق مدیترانه صورت گرفت، نُه غیرنظامی، ازجمله چهار کودک، کشته شدند.

تصویری از پایگاه هوایی الشعیرات در غرب سوریه بعد از حملۀ هوایی امریکا (19 فروردین 1396، عکس انتشاریافته در وب‌سایت رسمی وزارت دفاع روسیه)

ترامپ شامگاه پنج‌شنبه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، را دیکتاتور خواند و او را متهم کرد در حمله شیمیایی اخیر در ادلب با گاز اعصاب مردم بی‌گناه را به قتل رسانده است.

در حملۀ شیمیایی که روز سه‌شنبه در ادلب در شمال غرب سوریه روی داد، دست‌کم 86 نفر جان باختند. 

لاوروف در مکالمۀ تلفنی خود با وزیر خارجه آمریکا، گزارش‌های منتشرشده مبنی بر استفادۀ دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در ادلب را ساختگی و کذب دانست و افزود:« بر همین اساس ضروری است تحقیقاتی جامع و بی‌طرف دربارۀ  حملۀ شیمیایی در ادلب انجام و حقایق آن روشن شود.»

لاوروف و تیلرسون همچنین توافق کردند، در سفر آتی وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو روند گفت‌وگو دربارۀ حل بحران سوریه ادامه یابد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا (17 فروردین 1396)

تیلرسون قرار است روز سه‌شنبه برای دو روز مذاکره به روسیه سفر کند. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه می‌گوید مسکو امیدوار است «توضیحاتی» دربارۀ حمله به پایگاه الشعیرات ارائه شود.

ادامۀ فعالیت در پایگاه هوایی الشعیرات سوریه

طلال البرازی، فرماندار حمص از ادامۀ فعالیت پایگاه هوایی الشعیرات سوریه که هدف حملۀ امریکا قرار گرفت، خبر داده و گفته است: «در اولین مرحلۀ، فرودگاه فعال شده است و هواپیماها از آن به پرواز درآمده‌اند. »

امریکا و متحدانش در حالی ارتش سوریه را به حملات شیمیایی متهم می‌کنند که دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

دمشق همچنین بارها دربارۀ در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی از سوی گروه تکفیری داعش و امکان استفاده از این تسلیحات در حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی هشدار داده است.

هم‌اکنون بخش گسترده‌ای از استان ادلب در اشغال گروه‌های معارض دولت سوریه است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku