News   /   آمريکا   /   تلگرام

ادعای امریکا دربارۀ امکان نقش روسیه در حملۀ شیمیایی ادلب در سوریه

تصویری از جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا (سمت راست) و ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات پنتاگون می‌گویند امریکا در حال بررسی احتمالِ نقش روسیه در حملۀ شیمیایی اخیر در سوریه است.

یکی از مقامات ارشد نظامی امریکا روز جمعه (18 فروردین) در جمع خبرنگاران گفت پنتاگون «به‌دقت در حال ارزیابی هرگونه اطلاعاتی است که از آگاهی روس‌ها و یا کمک آن‌ها» به «توان سوریه» در این حمله حکایت دارند.

در حملۀ شیمیایی که روز سه‌شنبه در منطقۀ خان شیخون در شهر ادلب در شمال غرب سوریه روی داد، دست‌کم 80 نفر جان باختند.

روسیه و سوریه علت این انفجار شیمیایی را حملۀ هوایی به یک انبار تحت کنترل ستیزه‌جویان معارض در منطقه عنوان کرده‌اند.

امریکا در حالی ادعای احتمال دخالت روسیه در حملۀ شیمیایی اخیر در سوریه را بررسی می‌کند که با ادعای دخالت دولت دمشق در این حمله، پایگاه نظامی ارتش سوریه را در استان حمص هدف حملۀ موشکی قرار داده است.

ارتش امریکا صبح روز جمعه (18 فروردین) با حدود 60 موشک کروز (تاماهوک) پایگاه هوایی الشعیرات را در استان حمص در غرب سوریه هدف حمله قرار داد.

نمایی از پایگاه هوایی الشعیرات که روز 18 فروردین 1396 هدف حملۀ موشکی امریکا قرار گرفت. (منبع: خبرگزاری فرانسه)

در این حملۀ موشکی که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، و با استفاده از دو ناو آمریکایی در شرق مدیترانه صورت گرفت، نُه غیرنظامی، ازجمله چهار کودک، کشته شدند.

ترامپ شامگاه پنج‌شنبه در فلوریدا به خبرنگاران گفت: «امشب، دستور حملۀ هوایی هدفمند را به پایگاه هوایی در سوریه، جایی که حملۀ شیمیایی آغاز شد، صادر کردم.»

وی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، را دیکتاتور خواند و او را متهم کرد در حمله شیمیایی اخیر در ادلب با گاز اعصاب مردم بی‌گناه را به قتل رسانده است.

امریکا و متحدانش درحالی انفجار شیمیایی ادلب را به ارتش سوریه نسبت می‌دهند ‌که دمشق این ادعا را رد کرده است. دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات پنتاگون مدعی هستند نیروهای سوریه ممکن است از روسیه کمک گرفته باشند یا دست‌کم روسیه نتوانسته است دولت سوریه را از این اقدام بازدارد.

آنها می‌گویند روسیه یک یگان هوایی در پایگاه الشعیرات در اختیار دارد.

مقامات پنتاگون که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند بعد از وقوع حمله در ادلب، یک هواپیمای بدون سرنشین که یا متعلق به سوریه و یا روسیه بوده، بر فراز محل مشاهده شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این پهپاد سپس در همان روز (18 فروردین)، چند ساعت پیش از آن‌که یک بیمارستان بمباران شود، به همان منطقه بازمی‌گردد. قربانیان هنگام بمباران، در این بیمارستان در حال مداوا بودند.

مقامات آمریکایی احتمال می‌دهند هدف از حمله به این بیمارستان تلاش برای نابود کردن مدارک و شواهد حملۀ شیمیایی بوده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku