News   /   گزارش

گزارش: اولین ماراتن بین‌المللی در تهران

مسابقۀ بین‌المللی دوی مارتن تهران با عنوان «ایران را می‌دوم» برگزار شد.

برای اولین بار، تهران، پایتخت ایران، میزبان مسابقۀ بین‌المللی دوی ماراتن با عنوان «ایران را می‌دوم» بود. دونده‌هایی از بیش از 40 کشور جهان در این رویداد حضور داشتند. این رقابت‌ها با شعار «موانع را بشکنیم و پل بسازیم» برگزار شد و هدفش ترویج صلح و معرفی فرهنگ ایرانی بوده است.

یوسف جلالی، خبرنگار پرس تی‌وی در تهران گزارش می‌دهد.

 

یک، دو، سه ... برو... این مسابقه‌ای است که در آن سرعت حرف اول را نمی‌زند، اما استقامت و انرژی زیادی را تا خط پایان در 42 کیلومتر جلوتر می‌طلبد.

تهران، پایتخت ایران، برای اولین بار میزبان مسابقۀ بین‌المللی دوی ماراتن با عنوان «ایران را می‌دوم» بوده است.

این رقابت‌ها شامل ماراتن، نیمه ماراتن و یک مسابقۀ 10 کیلومتری است. صدها دونده از بیش از 40 کشور ازجمله بریتانیا، آلمان و فرانسه در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند تا یک ورزش استقامتی را در تهران تجربه کنند.

 

کریستین جابز، دوندۀ ماراتن از آلمان در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «من از آلمان آمده‌ام و این دومین بار است که در ایران می‌دوم. پارسال در شیراز، در رویداد قشنگی مثل این، تصمیم گرفتم باز هم به ایران بیایم و در این کشور زیبا بدوم.»

السدیر آدام، دوندۀ ماراتن از بریتانیا نیز گفت: «برای من، شرکت در مسابقۀ نیمه ماراتن، واقعاً تجربه‌ای باورنکردنی است. به خاطر این مسابقه بسیار هیجان‌زده‌ام.»

 

حتی فکر کردن در مورد دویدن در مسافتی 42 کیلومتری آشفته‌ام می‌کند، اما این موضوع برای این افراد این‌گونه نیست. آن‌ها قبلاً آموزش‌های سختی دیده‌اند تا برای مسابقه به تهران بیایند و امیدوارند بتوانند در زمان تعیین‌شده، به خط پایان برسند.

اگرچه این مسابقۀ ماراتن برای دونده‌های آماتور (غیرحرفه‌ای) ترتیب داده شده بود، اما افراد بسیاری مانند علی‌اکبر بذری، دوندۀ نیمه ماراتن، این فرصت مناسب را به دست آوردند که مهارت‌های خود را بیازمایند و به اهداف بالاتر مانند شرکت در بازی‌های المپیک بیندیشند.

برای این منظور، بذری اول باید توانایی‌های خود را ثابت کند. او برای اولین بار در یک ساعت و ده دقیقه مسیر را دوید و به خط پایان رسید.

علی‌اکبر بذری، دوندۀ ماراتن از ایران گفت: «امیدوارم چنین مسابقاتی به‌صورت مکرر در ایران برگزار شود. این مسابقه به دونده‌هایی مثل من کمک می‌کند برای جذب حامیان مالی (اسپانسر) دیده شویم و ما را به هدف اصلی‌مان یعنی المپیک نزدیک‌تر می‌کند.»

شعار این مسابقه این است: «موانع را بشکنیم و پل بسازیم»؛ همان‌گونه که این شعار نشان می‌دهد، این رقابت‌ها صرف‌نظر از نژاد و مذهب به دنبال ترویج صلح و اتحاد در میان همۀ ملت‌ها از طریق ورزش است.

منال رستم، دوندۀ ماراتن از مصر نیز گفت: «جهان نیاز دارد که بیشتر شاهد برگزاری این‌گونه مسابقات باشد. اگر هر کشوری از کشوری دیگر بهراسد و مردم کشورهای مختلف از یکدیگر بترسند، چه بر سر انسانیت می‌آید؟»

برگزارکنندگان این مسابقه می‌گویند در دور بعدی این رویداد، دوندگان شاخص‌تر ماراتن از سراسر جهان شرکت می‌کنند تا فرهنگ سلامت و مهم‌تر از آن فرهنگ ایران را از طریق رسانۀ بدون مرزِ ورزش به جهان معرفی کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku