News   /   اروپا   /   تلگرام

نیروی دریایی بریتانیا ناو اسپانیا را در آب‌های جبل‌الطارق تعقیب کرد

صخرۀ جبل‌الطارق که در پس زمینه آن قلمرو اسپانیا نمایان است.

در تازه‌ترین مورد از کشمکش‌های میان بریتانیا و اسپانیا بر سر منطقه جبل‌الطارق، یک قایق گشت نیروی دریایی بریتانیا یک ناو اسپانیا را در آب‌های سرزمینی جبل‌الطارق تعقیب کرد.

این منازعه سه‌شنبه ساعاتی پس‌ازآن روی داد که اسپانیا بریتانیا را به «خونسردی» در بحبوحۀ تنش‌ها میان دو کشور فراخوانده بود.

وزارت خارجۀ بریتانیا با دفاع از اقدام نیروی دریایی این کشور در بیرون راندن شناور اسپانیا از آب‌های جبل‌الطارق، این حادثه را مصداق تعرض دریایی غیرقانونی برشمرد.

جبل‌الطارق با حدود 30 هزار نفر جمعیت و با مساحتی معادل  6.7 کیلومتر مربع در ورودی دریای مدیترانه و در رأس جنوبی شبه‌جزیرۀ ایبری قرار دارد.

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، شنبه (13 فروردین) گفت کشورش در دوران پس از خروج از اتحادیۀ اروپا (برگزیت) نیز مسئولیت محافظت از تنگۀ جبل‌الطارق را در اختیار خواهد داشت.

اظهارات فالون پس‌ازآن مطرح شد که تنش‌ها میان مقام‌های بریتانیایی و اسپانیایی بر سر تنگۀ جبل‌الطارق بالا گرفت.

فرمانده ارتش بریتانیا دراین‌باره گفت: «جبل‌الطارق از هر نظر حفاظت خواهد شد، چراکه حق حاکمیت جبل‌الطارق را نمی‌توان بدون موافقت ساکنان آن تغییر داد و آن‌ها بسیار واضح گفته‌اند که نمی‌خواهند تحت حکومت اسپانیا زندگی کنند.»

جبل‌الطارق سال 1713 میلادی به‌عنوان بخشی از قرارداد اوترخت به بریتانیا واگذار شد. بااین‌وجود اسپانیا در چند دهۀ اخیر اعلام کرده خواهان بازپس‌گیری این منطقه است.

تصمیم مادرید در پی رأی مردم بریتانیا به جدایی این کشور از اتحادیۀ اروپا تقویت شده است.

به نظر می‌رسد اسپانیا از عضویت اسکاتلند در اتحادیۀ اروپا پس از برگزیت نیز حمایت می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku