News   /   اروپا

انتقاد انگلیس از اسپانیا بر سر جبل الطارق

جبل الطارق

در پی ورود چند کشتی اسپانیایی به آب‌های جبل الطارق، انگلیس از اسپانیا به دلیل «نقض آشکار حاکمیت ملی بریتانیا» انتقاد کرد.

انگلیس ادعا می‌کند که نیروی دریایی سلطنتی این کشور کاروان کشتی‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و پول‌شویی اسپانیا را در آنچه وزارت خارجه انگلیس آب‌های این کشور می‌نامد، همراهی و از این آب‌ها خارج کردند.

این جدیدترین مورد از مناقشه بلند مدت انگلیس و اسپانیا بر سر منطقه جبل الطارق است. انگلیس سه قرن پیش این منطقه را ضمیمه خاک خود کرد اما اسپانیا همچنان ادعای مالکیت آن را دارد.

هوگو سویر، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور کشورهای مشترک المنافع روز یکشنبه گفت، این مساله را درک می کند که کشتی‌های اسپانیایی به دنبال قایق‌هایی بودند که احتمالا مرتکب جرم شده بودند.

وی گفت: «با این حال، بر اساس قوانین بین‌المللی دریاها، ورود به آب‌های ما بدون اطلاع ما، کاملا غیرقابل پذیرش و غیرقانونی است.»

سوکان چاندان، تحلیل‌گر سیاسی و فیلم‌ساز در لندن، می‌گوید انگلیس درباره موضوع جبل الطارق همچنان از موضع بالا و به عنوان عضوی از«باشگاه امپریالیست ها» با اسپانیا به دیده یک کشورغیرخودی رفتار می‌کند.

انگلیس اکتبر گذشته در پی ورود یک قایق تجسسی اسپانیا به آب‌های جبل الطارق «نگرانی شدید» خود را اعلام و سفیر اسپانیا را برای ارائه توضیحات احضار کرد.

جبل الطارق شبه جزیره‌ای کوچک به مساحت حدود هفت کیلومتر مربع، از شمال با منطقه آندولوس اسپانیا هم مرز است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku