News   /   اروپا   /   تلگرام

تنش بر سر جبل‌الطارق؛ اسپانیا خواهان آرامش بریتانیا

آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجۀ اسپانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همزمان با افزایش تنش‌ها میان لندن و مادرید بر سر جبل‌الطارق و پیشنهاد تهدیدآمیز یک سیاستمدار بریتانیایی، اسپانیا خواهان آرامش بریتانیا دربارۀ این منطقۀ مورد مناقشه شده است.

آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجۀ اسپانیا، روز دوشنبه در واکنش به صحبت‌های مایکل هاوارد که گفته بود برای دفاع از جبل‌الطارق باید آمادۀ جنگیدن بود، گفت: «یک نفر در بریتانیا عصبانی شده است ولی لزومی به (عصبانی شدن) نیست.»

داستیس افزود: «دولت اسپانیا به خاطر لحن سخنانی که از بریتانیا... به گوش می‌رسد اندکی شگفت‌زده شده است.»

وی خاطر نشان کرد در حالی که بریتانیا در تدارک خروج از اتحادیۀ اروپاست، این اتحادیه «موظف» است از موضع مادرید در قبال جبل‌الطارق حمایت کند.

این مقام اسپانیایی ادامه داد: «ما در هفته‌های اخیر با شرکای خود [در اتحادیۀ اروپا] و دیگر نهادها گفتگو و موضع اسپانیا را به صراحت اعلام کردیم. هنگامی که بریتانیا از اتحادیۀ اروپا خارج شود، اسپانیا شریک اتحادیۀ اروپاست و هنگامی که موضوع جبل‌الطارق در میان باشد اتحادیۀ اروپا موظف به حمایت از اسپانیاست.»

نمایی از صخرۀ جبل‌‌الطارق (8 فروردین 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هاوارد روز یکشنبه در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود: «35 سال پیش در این هفته یک نخست‌وزیر زن، قوایی را به آن سوی دنیا فرستاد تا از آزادی گروه کوچکی از مردم بریتانیا در برابر یک کشور اسپانیایی‌زبان دفاع کنند و من مطمئنم که نخست‌وزیر کنونی ما نیز در حمایت از مردم جبل‌الطارق همان اراده را نشان خواهد داد.»

جبل‌الطارق با حدود 30 هزار نفر جمعیت در ورودی دریای مدیترانه و در رأس جنوبی شبه‌جزیرۀ ایبری قرار دارد و مساحت آن 6/7 کیلومترمربع است. این منطقه در سال 1713 میلادی مطابق با مفاد قرارداد اوترخت به بریتانیا واگذار شد ولی اسپانیا در چند دهۀ اخیر اعلام کرده خواهان بازپس‌گیری آن است.

حدود 99 درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی جبل‌الطارق در سال 2002 میلادی با تقسیم حق حاکمیت این منطقه با اسپانیا مخالفت کردند.

با وجود این، مقام‌های مادرید می‌گویند بعد از جدایی بریتانیا از اتحادیۀ اروپا مردم جبل‌الطارق شاید بخواهند به اسپانیا بپیوندند تا در این اتحادیه باقی بمانند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku