News   /   ايران   /   تلگرام

سفر هیئت ایرانی به قزاقستان برای شرکت در نشست آستانۀ 3

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، ریاست هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات آستانۀ 3 را بر عهده دارد.

هیئت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست آستانۀ 3 دربارۀ بحران سوریه عازم قزاقستان شده است.

به گزارش ایرنا، ریاست این هیئت را حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، بر عهده دارد.

کنفرانس بین‌المللی آستانۀ 3 سه‌شنبه و چهارشنبه 24 و 25 اسفند 1395، با مشارکت هیئت‌هایی از دولت سوریه و معارضان این دولت و سه کشور ضامن آتش‌بس جاری در سوریه (یعنی ایران، روسیه و ترکیه) در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

پس از آزادی حلب به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات میدانی در بحران سوریه، نشست آستانه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد. تاکنون 2 دور از گفتگوهای آستانه برگزار شده است.

نخستین دور این گفتگوها در 23 و 24 ژانویه (4 و 5 بهمن) برگزار شد. جناح‌های درگیر برای برگزاری دومین دور از مذاکرات در 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) گرد هم آمدند.

تصویری از دور اول مذاکرات آستانه

این مذاکرات توانسته است آتش‌بس نسبتاً پایداری در سوریه ایجاد کند.

مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل نیز که مدت‌ها پیش از گفتگوها در پایتخت قزاقستان در جریان بود، به مدت حدوداً یک سال به بن‌بست خورده بود اما اندکی بعد از گفتگوهای آستانه مسیری برای ادامۀ مذاکرات در ژنو گشوده شد.

چهارمین دور مذاکرات سازمان ملل بین تاریخ‌های 23 فوریه (5 اسفند) و 3 مارس (13 اسفند) در سوئیس برگزار شد و دور پنجم گفتگوها نیز قرار است 23 مارس (3 فروردین 1396) ازسر گرفته شود.

سوریه از مارس 2011 (1389) در حال جنگ با گروه‌های تروریستی و معارضان مسلح تحت حمایت خارج است. بنا بر اعلام نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، بحران در این کشور تاکنون بالغ‌بر 400 هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان برجای گذاشته است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku