نشست صلح سوریه در آستانه آغاز شد

محل برگزاری اجلاس دو روزۀ صلح سوریه در هتل ریکسوس در آستانه، پایتخت قزاقستان (4 بهمن 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

 نشست صلح سوریه با حضور هیئت‌‎های ایران، ترکیه، روسیه، سازمان ملل، دولت سوریه و معارضین مسلح سوری در آستانه، پایتخت قزاقستان آغاز شد.

این مذاکرات دوروزه ساعت 13 به وقت محلی آغاز شد.

حسین جابری انصاری، معاون امور عربی و آفریقای وزیر امور خارجۀ ایران، ریاست هیئت ایرانی را در مذاکرات آستانه برعهده دارد.

هیئت‏‎های ایران، روسیه و ترکیه در نشستی سه‎جانبه در قزاقستان توافق کردند که تنها نمایندگان گروه‎‏های معارضِ مسلح و غیرسیاسی دولت سوریه در نشست صلح در قزقستان شرکت کنند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که این نشست سه‎‏جانبه روز یکشنبه به مدت پنج ساعت در هتل ماریوت در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد و نمایندگان تهران، مسکو و آنکارا دربارۀ برنامۀ مذاکرات با گروه‎‏های معارض مسلح و سیاسیِ دولت سوریه به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق تنها گروه‌‏های معارض مسلحِ سوری در مذاکرات آستانه که روز دوشنبه (4 بهمن) برگزار می‎شود، حضور یابند و گروه‏‌های معارض سیاسی یا غیرمسلح در نشست صلح آینده شرکت کنند.

محور مذاکرات سه‌‏جانبۀ یکشنبه بررسی سند نهاییِ مذاکرات آستانه و تأکید بر سوری-سوری بودن گفت‎وگوها اعلام شده بود.

پیش از این مذاکرات، هیئت ایرانی برای دومین بار با هیئت ترکیه و برای سومین بار با نمایندگان روسیه گفت‎وگو کرده بود.

 

محل برگزاری اجلاس دو روزۀ صلح سوریه در هتل ریکسوس در آستانه، پایتخت قزاقستان (3 بهمن 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

جابری انصاری شامگاه یکشنبه در آستانه با استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش ایرنا جابری در این دیدار با اشاره به اقدام‌هاو رایزنی‏‎های تهران، مسکو و آنکارا برای موفقیت اجلاس آستانه و تأکید بر ضرورت نقش‏‌آفرینی فعال سازمان ملل در تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری اعلام کرد: «تلاش‎های سه‎‏جانبۀ ایران، روسیه و ترکیه جایگزین گروه بین‏‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیست.»

مسکو پیشتر اعلام کرده بود که از امریکا برای شرکت در مذاکرات دعوت به عمل آمده است، اما در نهایت اعلام شد تنها سفیر ایالات‎متحده در قزاقستان در این اجلاس که در هتل ریکسوس برگزار می‎شود، حاضر خواهد بود.

در همین‏‌حال خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی هیئت معارضینِ شرکت‎کننده در اجلاس آستانه نوشت این هیئت تنها دربارۀ نجات آتش‎بس شکننده در سوریه گفت‌‎وگو خواهد کرد.

یحیی العریضی اعلام کرد: «ما وارد هیچ بحث سیاسی نخواهیم شد و مذاکرات حول محور رعایت آتش‎بس خواهد چرخید... اگر رژیم سوریه تصور می‎کند حضور ما در آستانه به معنای تسلیم است، این یک توهم است.»

در گزارش رویترز آمده است که گروه معارض و مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه شرایط دولت سوریه برای پیوستن به طرح آشتی ملی و زمین گذاشتن سلاح را نپذیرفته و هدفش سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است.

بر اساس اعلام رسانه‌‏های روسی، پس از نشست آستانه مذاکرات متوقف‎شدۀ صلح سوریه در ژنوِ سوئیس در تاریخ 20 بهمن با نظارت سازمان ملل متحد از سر گرفته خواهد شد.

از تاریخ 10 دی‎ماه آتش‎بس سراسری به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا در سوریه برقرار شده است. 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku