News   /   آمريکا   /   تلگرام

عملیات امریکا در یمن با تأیید ترامپ انجام شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حالیکه مقام‌های بلندپایه نظامی امریکا در خصوص «خطرهای» عملیات در یمن به رئیس‌جمهور کشورشان هشدار داده بودند، دونالد ترامپ با انجام این عملیات موافقت اما بعد از ناکامی این عملیات از مسئولیت‌پذیری شانه خالی کرد.

در  این عملیات که دهم بهمن‌ماه در بخش رداع در استان البیضاء انجام شد چندین غیرنظامی و یک سرباز امریکایی به نام ویلیام رایان اونز کشته شدند و یک هواپیمای 75 میلیون دلاری امریکا نیز از بین رفت.

ترامپ با تأکید بر اینکه طرح‌ریزی این عملیات پیش از به قدرت رسیدن او انجام شده است، سعی کرده بود خود را از این عملیات ناموفق مبرا کند و ژنرال‌های «محترم» ارتش را مقصر کشته شدن ویلیام رایان اونز اعلام کرد.

با وجود این، شماری از مقام‌های مطلع از نتیجه بررسی‌های ارتش درباره این عملیات به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند ترامپ در خصوص این حمله چندین مرتبه با مشاوران خود به تبادل‌نظر پرداخته است.

نیروهای امریکایی اوایل بهمن به روستای قیفه در استان البیضاء در یمن حمله کردند. (تصویر آرشیوی)

بر اساس اعلام یک مقام کاخ سفید، دونالد ترامپ نخستین بار در تاریخ 25 فوریه (6 بهمن) از طرح این عملیات مطلع شد.

وی افزود جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، پیش از مطلع شدن رئیس‌جمهور امریکا به اجرا درآمدن این عملیات را تأیید کرده بود.

این مقام کاخ سفید خاطر نشان کرد مایکل فلین، مشاور امنیت ملی وقت ترامپ، طرح این عملیات را به اطلاع رئیس‌جمهور رساند و هر دو این طرح را بررسی کردند.

گفته می‌شود ترامپ بعد از آگاهی از این عملیات خواهان تشکیل جلسه‌ای با مقام‌های نظامی برای مشاوره گرفتن از آن‌ها شد. وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در این جلسه دربارۀ خطرهای این مأموریت به ترامپ هشدار دادند اما رئیس‌جمهور امریکا با انجام این عملیات موافقت کرد.

ویلیام رایان اونز، سرباز امریکایی که طی عملیات در یمن کشته شد. (تصویر آرشیوی)

وزارت دفاع امریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود هدف از این مأموریت جمع‌آوری اطلاعات درباره القاعده و افزایش شناخت دولت امریکا از این گروه تروریستی بوده است.

جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، پنج‌شنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «هدف ما در اینجا ارتقا آگاهی خود درباره این تهدید (القاعده) بود، تهدیدی که ما را به طور مستقیم در خاک کشورمان تهدید می‌کند.»

وتل همچنین افزود در اثر این عملیات «بین چهار تا 12 غیرنظامی» کشته شده‌اند.

جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، نیز خطاب به وتل گفته بود: «هنگامی که زنان و کودکان کشته می‌شوند و همانطور که اشاره کردید یک هواپیمای 70 میلیون دلاری از بین می‌رود و شما هیچ کسی را دستگیر نمی‌کنید... این عملیات با موفقیت همراه نبوده است.»

این در حالیست که کاخ سفید این عملیات را موفقیت‌آمیز خوانده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku