News   /   اروپا   /   تلگرام

رئیس دفتر صدراعظم آلمان اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه را رد کرد

پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس دفتر صدراعظم آلمان اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه را مبنی بر بازگشت آلمان به نازیسم، «کاملاً غیرقابل‌قبول» دانسته است.

در ادامۀ تنش‌های فزاینده میان آنکارا و برلین بر سر گردهمایی های سیاسیِ مقامات تُرک در آلمان برای جلب حمایت 1.5 میلیون شهروند ترک‌تبار ساکن این کشور برای شرکت در همه‌پرسی آوریلِ (فروردین) دولتِ آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه، برلین را به اجرای «اقداماتی فاشیستی» متهم کرد و آن را یادآور دورۀ حکومت نازی‌ها در آلمان دانست.

پیتر آلتمایر، رئیس دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه (16 اسفند 1395)، در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت تشبیه مقامات آلمان و نازی‌ها «کاملاً غیرقابل قبول» است.

وی در مصاحبه با شبکۀ آ اِر دِ (ARD) تأکید کرد دولت ترکیه باید «تصمیم مقامات آلمان را در لغو اجتماعات حامیان اردوغان در این کشور، بپذیرد... دولت آلمان این موضوع را برای آنکارا کاملاً روشن کرده است.»

برلین هفتۀ گذشته سه نشست مقامات ترکیه را که قرار بود برای کسب رأی «آری» به اصلاحات اردوغان در همه‌پرسی ماه آیندۀ میلادی برگزار شود، لغو کرد.

این حرکت خشم و اعتراض ترکیه را برانگیخت.

اردوغان روز یکشنبه در واکنش به این حرکت در یک تجمع مردمی خطاب به آلمان گفت: «شما هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارید، باید بدانید اقدامات فعلی شما هیچ تفاوتی با دورۀ نازی‎ها ندارد... وقتی چنین می‎گوییم، آن‎ها ناراحت می‎شوند. چرا ناراحت می‎شوید؟»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه همچنین اعلام کرده است به‌رغم این ممنوعیت به تلاش برای برگزاری این‌گونه مراسم و اجتماعات در آلمان ادامه خواهد داد.

لایحۀ اصلاحات قانون اساسی ترکیه که زمینه را برای افزایش اختیارات اردوغان فراهم می‌کند، قرار است 16 آوریل 2017 میلادی (27 فروردین 1396) در یک همه‌پرسی به رأی گذاشته شود .

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور ترکیه لایحۀ تغییر قانون اساسی را امضا کرد

معاون رهبر حزب دموکرات مسیحیِ مرکل نیز روز دوشنبه واکنش اردوغان را کودکانه دانست و گفت رئیس‎جمهور ترکیه «مانند کودکی خودرأی عمل می‎کند که نتوانسته به خواسته‎اش برسد.»

برلین مدعی است مقامات محلی به دلیل نگرانی‎های امنیتی تظاهرات در حمایت از دولت آنکارا را لغو کردند.

تنش بین برلین و آنکارا که بعد از کودتای نافرجام ترکیه آغاز شد به‌ویژه بعد از بازداشت دنیز یوجل خبرنگار روزنامۀ دی ولت آلمان در ترکیه به اتهام «ترویج تروریسم» تشدید شده است.

دنیز یوجل خبرنگار روزنامۀ دی ولت آلمان که در ترکیه به اتهام «ترویج تروریسم» بازداشت شده است.

یوجل از 14 فوریۀ 2017 (26 بهمن 1395) در بازداشت به سر می‌برد.

اردوغان این خبرنگار را که برای روزنامۀ آلمانیِ دی‎ ولت کار می‎کند، «عامل آلمان» نامید و برلین را به حمایت و پناه دادن به تروریسم متهم کرد.

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با برنامۀ رئیس‌جمهور ترکیه برای تغییر قانون اساسی این کشور از سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری مخالفند.

دولت اتریش نیز از اتحادیۀ اروپا خواسته است برگزاری هرگونه تجمع را در حمایت از رأی «آری» در رفراندومِ آتیِ اصلاح قانون اساسیِ ترکیه، ممنوع اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

·         رئیس‏‎جمهور ترکیه آلمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد

·         ترکیه آلمان را به اتخاذ سیاست‌های دوگانه متهم کرده است

·         ترکیه خواستار جاسوسی اتباعش در آلمان شد

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku