ترکیه خواستار جاسوسی اتباعش در آلمان شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت آنکارا از معلمان و خانوادۀ دانش‌آموزان ترکیه‌ای در آلمان خواسته است تا اطلاعات مربوط به کسانی که در مدارس از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، انتقاد می‌کنند، جمع‌آوری و ارائه کنند.

وست دویچه آلگماینه تسایتونگ گزارش داد کنسولگری ترکیه در ایالت نورد راین وستفالن در غرب آلمان نشست‌هایی تحت عنوان «اطلاعات حوادث» برگزار کرده است که در آنها از ترک‌تبارها خواسته شده تا از معلمان‌شان در کلاس درس تصویربرداری کنند.

این گزارش به نقل از اتحادیۀ علوم و تحصیلات آلمان می‌افزاید از خانوادۀ دانش‌آموزان و معلمان با اصالت ترکیه‌ای خواسته شده است تا هرگونه انتقادی علیه دولت ترکیه را گزارش کنند.

سباستین کربز، سخنگوی اتحادیۀ علوم و تحصیلات آلمان، گفت: «ما از منابع متفاوت شنیده‌ایم که به مردم گفته شده است هرگونه انتقادی از ترکیه را که در مدارس نورد راین وستفالن می‌شنوند، به کنسولگری گزارش کنند.»

وی افزود: «کنسولگری همچنین از خانواده‌ها خواسته است تا به کودکان‌شان بگویند از معلمان‌شان فیلم‌برداری کنند و به مقامات ترکیه تحویل دهند.»

کربز خاطرنشان کرد معلمان در نشستی در دوسلدورف، مرکز ایالت نورد راین وستفالن، با هرگونه همکاری جهت جاسوسی از مدارس‌شان مخالفت کردند.

تظاهرات مخالفان دولت آنکارا در برلین، پایتخت آلمان؛ معترضان خواستار آزادی یک زندان سیاسی هستند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کنسولگری ترکیه در این منطقه هنوز دربارۀ این گزارش اظهارنظری نکرده است؛ اگرچه نهاد امنیتی آلمان تحقیقات دربارۀ این موضوع را آغاز کرده است.

در همین حال در اوایل ماه فوریه گزارش‌هایی منتشرشد مبنی بر اینکه امامان جماعت اتحادیۀ امور مذهبی ترکیه‌ای-اسلامی در آلمان، از پیروان‌شان دربارۀ فتح‌الله گولن، روحانی برجستۀ مخالف اردوغان، جاسوسی می‌کردند.

گفتنی است پیتر پیلز، قانون‌گذار مخالف دولت در اتریش، در تاریخ 14 فوریه ترکیه را به ایجاد یک شبکۀ اطلاعاتی از طریق سفارتش در وین باهدف سرکوب منتقدان اردوغان و تبلیغ سیاست‌هایش متهم کرد.

پیلز گفت وی اسنادی دربارۀ فعالیت‌های این شبکه زیر چتر حمایتی گروه ATIB تهیه و برای پلیس ارسال کرده است.

گروه ATIB که ریاست آن را فاتیح مهمت کاراداش، وابستۀ مذهبی سفارت ترکیه، بر عهده دارد، بر فعالیت ده‌ها مسجد در سراسر اتریش نظارت می‌کند.

پیلز خاطرنشان کرد دولت ترکیه امامان جماعت را برای همکاری با ATIB و جمع‌آوری اطلاعات به‌ویژه دربارۀ گولن روانۀ اتریش می‌کند.

دولت ترکیه گولن را مسئول کودتای نافرجام تابستان 1394 می‌داند؛ کودتایی که دستکم 240 کشته برجای گذاشت؛ اگرچه گولن هرگونه دخالت در این کودتا را رد کرده است.

پیلز خاطرنشان کرد این سازمان حمایتی همچنین بر فعالیت کردهای ترکیه، سیاست‌مداران مخالف ترک و خبرنگاران در اتریش نظارت می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku