رئیس جمهور ترکیه آلمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور ترکیه، بعد از دستور مقامات آلمان مبنی بر لغو اجتماعات برنامه‌ریزی‌شده در حمایت از رفراندوم ترکیه، آلمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

رجب طیب اردوغان، روز جمعه (13 اسفند 1395) گفت مقامات آلمان باید برای کمک و پناه دادن به تروریست‌ها محاکمه شوند.

این اظهارات بعدازآن بیان شد که مقامات آلمان سه نشست تبلیغاتی را که قرار بود در حمایت از همه‌پرسی ترکیه دربارۀ اصلاحات قانون اساسی برگزار شود، لغو کردند.

لایحۀ اصلاحات قانون اساسی ترکیه که زمینه را برای افزایش اختیارات اردوغان فراهم می‌کند قرار است 16 آوریل 2017 میلادی (27 فروردین 1396) در یک همه‌پرسی به رأی گذاشته شود .

گروهی از قانون‌گذاران آلمان از آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، خواسته‌اند با توجه به ادامۀ بازداشت دنیز یوجل، خبرنگار آلمانی-ترکیه ای در ترکیه،  وی را ممنوع‌الورود کند.

تنش بین برلین و آنکارا که بعد از کودتای نافرجام ترکیه آغاز شد به‌ویژه بعد از بازداشت دنیز یوجل خبرنگار روزنامۀ دی ولت آلمان در ترکیه به اتهام « تبلیغ تروریسم » تشدید شده است.

یوجل از 14 فوریۀ 2017 (26 بهمن 1395) در بازداشت به سر می‌برد.

درخواست قانون گذاران با لغو تعدادی از تجمعات هواداران اردوغان در آلمان همراه شد و خشم و اعتراض ترکیه را برانگیخت؛ آنکارا نیز در اعتراض به این حرکت، سفیر آلمان را فراخواند.

اردوغان گفت: «یوجل که نمایندۀ حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یک مامور آلمانی است، به مدت یک ماه در کنسولگری آلمان مخفی بود. وقتی ما به آن‌ها گفتیم وی را برای محاکمه تحویل دهند، آن‌ها نپذیرفتند.»

این در حالی است که برلین اتهام رئیس‌جمهور ترکیه علیه روزنامه‌نگار آلمانی را بی‌معنی دانسته است.

 

دنیز یوجل، خبرنگار روزنامۀ دی ولت آلمان

 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین لغو نشست‌های تبلیغاتی وزرای این کشور در آلمان را محکوم کرد.

پس از کودتای تابستان گذشته در ترکیه، ده‌ها نفر از دیپلمات‌های ترکیه از بیم بازداشت و محاکمه به آلمان پناه برده و درخواست پناهندگی کردند که دولت آلمان با پذیرش بسیاری از این دیپلمات‌ها موافقت کرده است.

در آلمان حدود یک‌میلیون و 400 هزار شهروند ترک واجد شرایط برای رأی دادن زندگی می‌کنند. مقام‌های ترکیه سعی دارند آرای رأی‌دهندگان ترک مقیم آلمان را در همه پرسی ماه آوریل کسب کنند.

آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با برنامۀ رئیس‌جمهور ترکیه برای تغییر قانون اساسی این کشور از سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری مخالفند .

کشورهای غربی ابراز نگرانی می کنند با استقرار سیستم ریاست‌جمهوری این امکان به وجود بیاید که در ترکیه استانداردهای دموکراتیک رعایت نشود، حق و اختیارات پارلمان این کشور محدودتر شده و رئیس‌جمهور از قدرت بیش از حد برخوردار شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku