News   /   آمريکا

«نام عراق از فرمان مهاجرتی جدید ترامپ حذف می‌شود»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ مقام‌های امریکایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، قصد دارد نام عراق را از فهرست کشورهایی که مشمول فرمان ضدمهاجرتی وی می‌شوند، حذف کند.

اسوشیتد پرس به نقل از 4 منبع آگاه گزارش داد این تصمیم در پی فشارهای پنتاگون و وزارت خارجۀ امریکا بر ترامپ گرفته شده است. این دو نهاد اصرار داشته‌اند نام عراق از فهرست 7 کشور مسلمان که در فرمان ضدمهاجرتی پیشین ترامپ، اتباعشان از ورود به امریکا منع شده‌اند، حذف شود.

ترامپ هفتم بهمن‌ماه با امضای یک فرمان اجرایی، سعی کرد ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان به خاک ایالات‌متحده را ممنوع کند اما دادگاه فدرال این کشور با صدور حکمی از اجرایی شدن این فرمان جلوگیری کرد.

بنا بر این گزارش، در پیش‌نویس فرمان جدید ترامپ، که احتمالاً اوایل هفتۀ آینده اعلام می‌شود، نام عراق به دلیل نقش مهم این کشور در مبارزه با گروه تروریستی داعش، حذف شده است.

این مقام‌های آگاه دربارۀ اینکه چرا نام کشورهایی مثل ایران و سوریه علی‌رغم تلاش‌هایشان برای مبارزه با داعش و افراط‌گرایی در منطقه، در این فهرست قرار دارد، توضیحی ندادند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، پیش‌تر به ترامپ هشدار داده بود برای مقابله با این فرمان، اقدام متقابل انجام خواهد داد.

نمایندگان عراقی نیز از نخست‌وزیر خود خواسته بودند تا به عنوان یک اقدام متقابل، از ورود اتباع امریکایی به عراق جلوگیری کند. از آنجایی که اکنون بیش از 5 هزار سرباز امریکایی برای آنچه «مبارزه با داعش» می‌نامند، در عراق حضور دارند، این تصمیم نگرانی‌های زیادی را در واشنگتن برانگیخت.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق (راست)، در دیدار با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در بغداد

ترامپ پس از آن در اظهاراتی گفت واشنگتن می‌تواند در ازای کمک نظامی به عراق، نفت این کشور را تصاحب کند. این اظهارات خشم مقامات بغداد را برانگیخت. اما پس از آن جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در دیدار با العبادی در بغداد اظهاراتی متناقض با سخنان ترامپ بیان کرد و گفت نیروهای امریکایی قصد ندارند نفت عراق را در اختیار بگیرند.

بیشتر بخوانید: امریکا برای تصاحب نفت در عراق حضور ندارد

به گفتۀ این مقام‌های امریکایی، در فرمان جدید ترامپ پناهجویان سوری که پیش‌تر ورود آن‌ها به امریکا به مدت نامعلومی ممنوع شده بود، مشمول ممنوعیت 120 روزۀ موقتی می‌شوند.

این مقام‌ها تأکید کردند فرمان جدید مانند فرمان قبلی، تمایزی بین مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی که در آن کشورها زندگی می‌کنند، قائل نمی‌شود.

این در حالی است که وزارت امنیت داخلی امریکا در بررسی‌های خود هیچ مدرکی دال بر اینکه اتباع کشورهایی که نامشان در فرمان ذکر شده، عامل یک حملۀ تروریستی در ایالات‌متحده بوده‌اند، نیافته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku