News   /   ايران   /   تلگرام

تأکید ظریف بر نقش مهم سپاه در مقابله با تروریسم در خاورمیانه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران (عکس از تسنیم)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، می‌گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشترین حمایت را از کشورهای همسایه در مقابله با تروریسم کرده است.

به گزارش ایرنا، ظریف شنبه (7 اسفند) در حاشیۀ مراسم بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه گفت: «همۀ دنیا اذعان دارند که سپاه پاسداران بیشترین حمایت را از کشورهای همسایه در مقابله با تروریسم کرده است.»

وی با اشاره به تلاش امریکا برای تحریم سپاه پاسداران گفت: «این تحرکات امریکا هیچ‌گاه منافعی برای آن‌ها نداشته است. هرگونه حرکتی علیه این نیرو صرفاً باعث روشن‌تر شدن ماهیت کسانی می‌شود که این کار را می‌کنند. این‌گونه حرکت‌ها به نفع آن‌ها نیست و تأثیری نخواهد داشت.»

وزیر امور خارجۀ ایران در حالی این اظهارات را بیان کرد که طبق گزارش اخیر خبرگزاری رویترز، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، دربارۀ طرح «تروریستی» خواندن سپاه دچار تردید شده است.

شبکۀ خبری سی‎ان‎ان امریکا در گزارشی در اواسط بهمن‌ماه به نقل از مقامات دولتی آگاه اعلام کرد ترامپ در ادامۀ تهدیدات توخالی خود علیه ایران، قصد دارد نام سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‎‏های تروریستی خارجی» قرار دهد، اما این موضوع با مخالفت بسیاری در داخل امریکا روبرو شد.

بر اساس این گزارش، امضای فرمان اجرایی ترامپ برای اعلام این موضع بی‌اساس، به دلیل هشدار سازمان‏‌های امنیتی در داخل ایالات‎متحده، متوقف شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، ایران را کشوری «حامی تروریسم» نامیده است.

رویترز در گزارش جدید خود به نقل از یک مقام دولت امریکا که نامش فاش نشد نوشت در صورت «تروریستی» خواندن سپاه امکان هر مذاکره‌ای با ایران دربارۀ مسائل مختلف از بین می‌رود.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق حضور چشمگیری داشته است.

ترامپ همچنین اخیراً در اظهاراتی جنجالی ایران را «کشور شمارۀ یک حامی تروریسم» نامید و مدعی شد آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران ناقض قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و توافق هستهای میان تهران و قدرت‌های جهانی است.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که برنامۀ موشکی تهران تنها جنبۀ دفاعی دارد و ازآنجایی‌که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هستهای طراحی نشدهاند، ناقض هیچ قطعنامهای نیستند.

«مقابله با تروریسم؛ نیازمند همکاری تمام کشورهای منطقه»

ظریف در ادامه با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه دربارۀ بحران سوریه گفت مسائل امنیتی منطقۀ خاورمیانه تنها با همکاری همۀ کشورها حل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی دربارۀ اظهارات ضد ایرانی برخی مقام‌های ترکیه علیه ایران گفت: «ما معتقدیم منطقۀ ما نیازمند همگرایی و همکاری تمام کشورهای این منطقه برای مقابله با افراطی‌گری و تروریسم است. افراطی‌گری برای هیچ‌کسی منفعت ندارد. دامن زدن به دیدگاه‌ها و موضوعات فرقه‌گرایانه به سود هیچ‌کس نیست. منطقۀ ما نیازمند همکاری است.»

ظریف افزود: «این منطقه هیچ تلاشی را برای سلطه‌گری نمی‌پذیرد و سلطه در جهان کنونی پاسخی نمی‌دهد و نتایج آن چیزی جز هزینه و کشتار نیست.»

وی گفت: «امیدواریم همسایگان ما در ترکیه و همۀ همسایگان ما فواید همکاری و تعامل را بیشتر درک کنند، به واقعیت‌ها توجه کنند و آن را به خاطر داشته باشند و همچنین بدانند ایران خیرخواه تمام همسایگان خود در منطقه است.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku