News   /   آمريکا   /   تلگرام

هشدار سازمان‌های امنیتی امریکا به ترامپ دربارۀ مقابله با سپاه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

بر اساس یک گزارش سازمان‏‌های امنیت ملی امریکا در واکنش به تصمیم رئیس‎جمهور برای «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دربارۀ عواقب این اقدام به کاخ سفید هشدار دادند.

شبکۀ خبری سی‎ان‎ان امریکا در گزارشی به نقل از مقامات دولتی آگاه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، در ادامۀ تهدیدات توخالی خود علیه ایران، قصد دارد نام سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‎‏های تروریستی خارجی» قرار دهد، اما این موضوع با مخالفت بسیاری در داخل امریکا روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، امضای فرمان اجرایی ترامپ برای اعلام این موضع بی‌اساس، به دلیل هشدار سازمان‏‌های امنیتی در داخل ایالات‎متحده، متوقف شده‎‏ است.

این مقامات که نامشان ذکر نشده است، اعلام کردند که پیش‌نویس فرمان اجرایی رئیس‎جمهور امریکا به دست وزارت خارجۀ این کشور رسیده است.

به گفتۀ این مقامات برنامۀ قبلی کاخ سفید این بوده که ترامپ روز دوشنبه فرمان اجرایی علیه سپاه پاسداران را در سفر خود به ایالت فلوریدا امضا کند، اما پس از «اعتراض شدید» وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا، این مسئله منتفی شده است.

برخی از مقامات می‎‏گویند توقف این فرمان در راستای شکست فرمان پیشین ترامپ در ارتباط با مهاجران بود که بدون مشورت امضا شد و در نهایت بی‌نتیجه ماند.

فرمان اخیر ترامپ برای منع 90 روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، در سراسر جهان جنجال‌آفرین شد. در نهایت یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن با صدور حکمی این فرمان را موقتاً در سراسر امریکا لغو کرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان مقامات امنیتی امریکا نگران تأثیر «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایط جنگ با تروریست‌ها در عراق نیز هستند چرا که در حالی که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، از پشتیبانی نیروهای امریکایی استفاده می‎‏کند، در عین حال در طول نبرد با داعش در این کشور از نقش مستشاری مؤثر سپاه پاسداران نیز بهره برده است.

این مقامات امنیتی همچنین مدعی شده‎اند که ممکن است نیروهای نظامی و کارکنان سفارت امریکا در عراق نیز از تصمیم جدید ترامپ متأثر شده و در معرض خطر قرار بگیرند.

ترامپ اخیراً در اظهاراتی جنجالی ایران را «کشور شمارۀ یک حامی تروریسم» نامید و مدعی شد آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران ناقض قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و توافق هسته‎ای میان تهران و قدرت‌های جهانی است.

این درحالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که برنامۀ موشکی تهران تنها جنبۀ دفاعی دارد و از آن‌جایی که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‎ای طراحی نشده‎اند، ناقض هیچ قطعنامه‎ای نیستند. 

ترامپ اظهارات جنجالی خود علیه ایران را تنها چند روز پس از برقراری مکالمۀ تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، بیان کرد. بر اساس اعلام منابع خبری، موضوع نقش ایران در خاورمیانه از جمله موضوعاتی بوده‌ است که آن دو دربارۀ آن گفت‌وگو کرده بودند.

پس از این مکالمه، جیمز متیس، وزیر دفاع جدید امریکا، نیز در اولین مکالمۀ تلفنی خود با وزیر دفاع سعودی که جانشین ولیعهد عربستان نیز هست، بر «اهمیت استراتژیک» ریاض برای واشنگتن تأکید کرده بود.

مقامات روسیه نیز طی روزهای گذشته تأکید کرده‌اند که با موضع ترامپ علیه ایران مخالف هستند.

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد، اخیراً در مصاحبه‎‌ای بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کرد و افزود به نظر می‎‌رسد سخنان ترامپ دربارۀ ایران بیشتر ناشی از «احساسات» هستند تا «واقعیت‌‎های» موجود.

واکنش‌های اخیر ترامپ و افشای تصمیم وی برای «تروریستی خواندن» سپاه پاسداران درحالی صورت گرفته‌اند که اخیراً روزنامۀ ایندیپندنتِ بریتانیا در گزارشی اعلام کرد برخی مقام‌های کابینۀ رئیس‌جمهور امریکا، در ازای دریافت پول برای اعضای گروهک منافقین سخنرانی کرده‌اند.

الين چائو که به‌عنوان وزير حمل‌ونقل دولت دونالد ترامپ از سوی سنای امریکا تأييد صلاحيت شد، برای ایراد يک سخنرانی 5 دقيقه‌ای در سال 2015 در يکی از جلسات گروهک تروريستی منافقين، رقمی بالغ‌بر 50 هزار دلار از اين گروه باج گرفته است.

بر اساس اين گزارش علاوه بر اعضای کابینۀ ترامپ، شماری از مقامات پیشین جمهوری‌خواه و دموکرات ايالات‌متحده از جمله نيوت گينگريچ، سخنگوی سابق کاخ سفيد و مشاور فعلی ترامپ، برای گروهک منافقين سخنراني کرده‌اند. رقم‌های دريافتی برخی از آن‌ها برای اين سخنرانی اعلام شده اما بسياری نيز از اعلام مبالغ دريافتی در ازای اين سخنرانی‌ها امتناع کرده‌اند.

اعضای گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و در پی اجرای یک رشته ترورها و بمب‌گذاری‌ها که جان بسیاری از مقام‌های ارشد و غیرنظامیان را گرفت، مجبور شدند از ایران فرار کنند. از میان حدود 17 هزار ایرانی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در حملات تروریستی کشته شدند حدود 12 هزار نفر از جمله تعداد زیادی از مقام‌های عالی رتبه، قربانی اقدامات تروریستی منافقین شده‌اند.

با این حال وزارت خارجۀ امریکا در هنگام تصدی‌گری هیلاری کلینتون بر این وزارتخانه نام گروهک منافقین را از فهرست تروریستی خود خارج کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku