گزارش: توقف کمک‎‏های نظامی سازمان سیا به معارضان دولت سوریه

آموزش نظامی به گروه‌های معارض و مسلح دولت سوریه در استان ادلب در شمال غرب این کشور (6 آبان 1395- عکس از رویترز)

بر اساس یک گزارش پس از حملۀ گروه تروریستی داعش به گروه‏‌های مسلح معارض دولت سوریه در شمال‌غربِ این کشور، کمک‎‏های نظامی که با هماهنگی آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) به آن‎ها می‌‎رسید، متوقف شده است.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی این خبر را به نقل از منابعی در گروه‎های معارضِ دمشق منتشر کرد و نوشت این موضوع موجب ناامیدی تکفیری‎ها از ادامۀ حمایت خارجی از نبرد آن‎ها علیه بشار اسد، رئیس‎جمهور سوریه، شده است.

به گفتۀ این معارضین، هیچ توضیح رسمی‎ای دربارۀ توقف این کمک‎های نظامی به آن‎ها داده نشده است، اما برخی از منابع معتقدند که این موضوع با هدف جلوگیری از افتادن سلاح و منابع مالی به دست تروریست‎ها صورت گرفته است.

معارضین به رویترز اعلام کرده‎اند که تصور می‌کنند توقف کمک‌های نظامی موقتی باشد.

در این گزارش به نقل از 2 تن از مقامات امریکاییِ آگاه به برنامۀ حمایتی سیا از معارضین سوری، آمده است که توقف در کمک‌های این سازمان شامل مواجب، آموزش، مهمات و در برخی موارد شامل توقف ارسال موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده می‎شود.

البته این مقامات ادعا کرده‎اند این اقدام در واکنش به حملۀ تروریست‎های داعش بوده است و ارتباطی با سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور جدید امریکا، ندارد.

یکی از مقامات امریکایی مذکور که نامش ذکر نشده است، دراین‎باره به رویترز گفت: «حقیقت این است که تغییراتی در منطقه ایجاد شده است و این تغییرات به ناچار عواقبی دارند.»

گروه معارض موسوم به ارتش آزاد سوریه (اِف‌اِس‌اِی) در شمال این کشور، یکی از مهم‎ترین گروه‎‏هایی است که از توقف کمک‌های امریکایی متضرر می‎شود.

تصویری از معارضینِ مسلحِ دولت سوریه از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در حومۀ شهر باب در استان حلب در شمال این کشور (16 بهمن 1395- عکس از رویترز)

بر اساس این گزارش، کمک‌هایی که سیا برای گروه‌‏های معارض مورد تأیید ارتش آزاد سوریه می‎فرستاد شامل کمک‎‏های دولت‎های ترکیه، قطر و عربستان نیز می‎شد. این کشورها از مخالفان منطقه‌ای دولت بشار اسد به حساب می‎آیند.

در گزارش رویترز آمده است که مقامات سازمان سیا حاضر به اظهارنظر دربارۀ توقف کمک‌های نظامی به معارضان سوری نشده‎اند. مقامات قطر، ترکیه و عربستان نیز حاضر به ارائۀ اطلاعات به این خبرگزاری نشده‎‏اند.  

اما رویترز در گفت‎وگو با سرکردگان پنج گروه معارضِ وابسته به ارتش آزاد سوریه، از آ‌ن‌‏ها دربارۀ توقف حمایت مالی و نظامی تحت هماهنگی سیا که با عنوان «اتاق عملیات اِم‎اُاِم» شناخت می‎شود، تأیید گرفته است.

2 تن از سرکردگان بلندپایۀ گروه ارتش آزاد سوریه نیز که نخواستند نامشان فاش شود، این اطلاعات را تأیید کرده‎ و افزودند دولت‎هایی که از آن‎‏ها حمایت می‎کنند، در صدد هستند که کمک‎هایشان را به یک گروه متحد شده از معارضین در سراسر سوریه ارسال کنند.

در این میان هنوز به وضوح مشخص نیست که سیاست رئیس‎جمهور جدید امریکا در قبال بحران سوریه چه خواهد بود.

ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا، گفته بود که احتمال دارد حمایت ایالات‎متحده از گروه‎‌های معارض سوری را قطع کرده و مبارزه با گروه تروریستی داعش را در اولویت قرار دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با این وجود دولت ترامپ هنوز سیاست روشنی در قبال مداخلۀ نظامی امریکا در عراق و سوریه اتخاذ نکرده است و برخی از معارضینِ سوریه کماکان امیدوار هستند که پشتیبانی از آن‎ها از سوی امریکا افزایش یابد.

دولت امریکا طی سال‌های گذشته بارها به حمایت تسلیحاتی، آموزشی و مالی از گروه‌های تکفیری مسلح و معارض دولت سوریه، پرداخته است.

دمشق بارها اعلام کرده است که امریکا و متحدان غربی و منطقهای‌اش با «مخالف میانهرو» خواندن گروههای مسلح تروریستی در سوریه و کمک‌رسانی به آنها به جنگ چندین ساله در این کشور عربی دامن زدهاند.

ائتلاف تحت امر امریکا با بیش از 60 عضو از اوت و سپتامبر 2014 (مرداد و شهریور 1393) به ترتیب در عراق و سوریه حملات هوایی نیز اجرا کرده است. این حملات هوایی بارها منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده و تأثیر چندانی بر تضعیف گروه داعش نداشته است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اواسط دی‌ماه سال جاری اعلام کرد ائتلاف بین‌المللی تحت امر امریکا از سال 2012 به‌صورت مداوم زیرساخت‌های سوریه را منهدم کرده و تأسیسات نفتی تحت کنترل داعش را هدف حمله قرار نداده است.

بیشتر بخوانید:

اواسط بهمن‎‏ماه سال جاری اعلام شد با وجود هشدارها مبنی بر احتمال دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های امریکایی، دولت ترامپ برای یک گروه از معارضان در سوریه ادوات زرهی فرستاده است.

گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، از معارضان مسلح مخالف دولت سوریه، در همان برهه تائید کرد که اولین محمولۀ ادوات زرهی امریکا و وعدۀ حمایت تسلیحاتی بیشتر را دریافت کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku