سوریه: سنگ‌اندازی معارضان در مذاکرات آستانه

بشار الجعفری (وسط)، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت سوری در مذاکرات آستانه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بشار الجعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت سوری در مذاکرات آستانه، پایتخت قزاقستان، از گروه‌های معارض به خاطر طرح مسائل «بی‌ربط، تحریک‌آمیز و غیرواقعی» در خلال مذاکرات انتقاد کرده است.

جعفری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت حاضران در این نشست از اظهارات «غیراخلاقی و غیرمسئولانه» معارضان شگفت‌زده شده‌اند.

این دیپلمات سوری گفت نمایندگان معارضان از جنایات گروه تروریستی جبهه فتح‌الشام، که پیش‌تر جبهةالنصره نام داشت، در درۀ وادی بردی در شمال غرب دمشق دفاع می‌کنند.

وی گفت: «این نمایندگان از جنایات جبهةالنصره در سوریه حمایت می‌کنند و ...  آلوده کردن آب از سوی تروریست‌ها را اقدامی قابلتوجیه و مجاز عنوان کرده‌اند.»

جعفری خاطرنشان کرد: «هر ناظر یا خبرنگاری این موضوع را اقدامی جنایت‌کارانه می‌داند. این موضوع توافق‌های پیشین را تضعیف کرده و اقدام مناسبی در جهت تضمین حل‌وفصل بحران در سوریه به شمار نمی‌آید.»

وی افزود معارضان قصد دارند مذاکرات سوری-سوری را در آستانه زیر سؤال ببرند و تلاش‌ها برای حل‌وفصل مناقشۀ 6 سالۀ سوریه را به بن‌بست بکشانند.

جعفری گفت گفتگو دربارۀ مسائل اصلی هنوز در مذاکرات آستانه آغاز نشده است.

وی خاطرنشان کرد: «ما به آستانه آمدیم تا مفاد توافق 29 دسامبر 2016 را محقق کرده و اجرا کنیم. ما باید بر اساس مفاد این توافق عمل کنیم. این موضوع چارچوب نشست‌ها و مذاکرات در آستانه را شکل می‌دهد.»

حضور نمایندگان دولت دمشق و معارضان در مذاکرات صلح سوریه در آستانه، قزاقستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، از نمایندگان دولت سوریه و معارضان تحت حمایت کشورهای خارجی خواست تا توافق آتش‌بس را در سوریه تقویت کنند.

آتش‌بس سراسری در سوریه که با میانجیگری روسیه و ترکیه حاصل شد، از بامداد 30 دسامبر 2016 اجرایی شد و باوجود گزارش‌های متعدد از موارد نقض آن، هنوز هم این آتش‌بس پابرجاست.

مذاکرات صلح آستانه در حالی برگزار می‌شود که قرار است نمایندگان دولت دمشق و معارضان در تاریخ 8 فوریه در ژنوِ سوئیس تلاش‌ها را برای حل‌وفصل بحران در سوریه از سر گیرند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku