News   /   آمريکا   /   تلگرام

«کاخ سفید اصراری بر راه‎حل دو دولت در مورد فلسطین ندارد»

نمایی از کاخ سفید، مقر ریاست‌جمهور ایالات‌متحدۀ امریکا

در آستانۀ دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی، با رئیس‎جمهور امریکا، یک مقام بلندپایۀ امریکایی از عدم پایبندی دولت ایالات‎متحده به راه‎حل دو دولت در مورد بحران فلسطین خبر داد.

یک مقام بلندپایۀ کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، روز سه‎شنبه اعلام کرد ایالات‌متحده دیگر به دنبال «دیکته کردن» شرایط خود برای حل‌وفصل نهایی بحران فلسطین نیست، اما ازآنچه دو طرف بر سر آن به توافق برسند، حمایت خواهد کرد.

وی افزود: «راه‌حل دو دولتی که منجر به صلح نشود، هدفی نیست که کسی خواهان رسیدن به آن باشد.»

این مقام امریکایی تصریح کرد: «هدف، صلح است. چه از طریق راه‌حل دو دولت به دست بیاید –اگر دو طرف این را می‌خواهند- یا از طریق دیگری که خواست دو طرف باشد.»

وی تأکید کرد: «این موضوع به خودشان بستگی دارد، ما شرایط دستیابی به صلح را دیکته نخواهیم کرد.»

ترامپ روز چهارشنبه در کاخ سفید میزبان نتانیاهو خواهد بود و انتظار می‎رود آمادگی خود را برای میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و مقامات فلسطینی اعلام کند.

رئیس‎‏جمهور امریکا در حال حاضر جارد کوشنر، داماد تاجر و یهودی خود و جیسون گرین‌بلات، یک وکیل یهودی، را به‌عنوان نمایندگان خود در امور صلح در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، تعیین کرده است.

گرین‎بلات، مقام ارشد حقوقی و معاون اجرایی در سازمان ترامپ، پیشتر اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور امریکا تصور نمی‎کند شهرک‌سازی‎‌‎های رژیم صهیونیستی در سرزمین‎های اشغالی فلسطین باید محکوم شوند، چراکه آن‌ها مانعی برای صلح به‌حساب نمی‌آیند.

حدود نیم‌قرن است که دولت‎های امریکا –چه جمهوری‎خواه و چه دموکرات- از راه‎حل دو دولت در مورد فلسطین حمایت کرده‎اند چراکه این راه‎حل، اساس مذاکرات صلح در اسلو و کمپ دیوید بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نتانیاهو در سال 2015 میلادی با این شعار انتخاباتی برای بار دوم به‌عنوان نخست‎وزیر رژیم تل‌آویو برگزیده شد که اجازۀ ایجاد یک کشور فلسطینی را نخواهد داد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، بارها هشدار داده بود که تداوم شهرک‎‏سازی‌‎های رژیم صهیونیستی می‌تواند دستیابی به راه‎حل دو دولت را غیرممکن سازد.

شورای امنیت سازمان ملل، اوایل دی‌ماه سال جاری قطعنامۀ‌ توقف فوری شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه و همچنین عدم وتوی آن از سوی دولت اوباما ، خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت و باعث شد آنان سازمان ملل را تهدید به تجدیدنظر در مناسبات دوجانبه کنند.

ترامپ تاکنون از سیاست‎ تداوم شهرک‎سازی رژیم صهیونیستی به‌عنوان مانع دستیابی به صلح، انتقاد نکرده است، اما کاخ سفید پیشتر با انتشار بیانیه‎ای به گفتن این موضوع اکتفا کرد که «ساخت‎وساز شهرک‎های جدید یا توسعۀ شهرک‎های موجود به خارج از مرزهای فعلی‎شان» کمکی به موضوع دستیابی به صلح نمی‎کند.

صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین، پس‌ از این اعلام نظر کاخ سفید، گفت این‏که ترامپ بگوید شهرک‎سازی‌‎ها سودمند نیستند، کافی نیست بلکه وی می‌بایست خواستار توقف ساخت‌وسازهای جدید شود.

راست‌گرایان در رژیم صهیونیستی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بسیار خرسند شدند چراکه با توجه به چراغ سبزی که وی برای تداوم شهرک‌سازی‌ها داده، طرح‌های گسترش شهرک‌سازی با شدت بیشتری دنبال خواهند شد.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود به رژیم صهیونیستی وعدۀ حمایت در دوران ریاست‌جمهوری‌اش را داده و گفته بود نمی‌تواند اجازه دهد «با چنین تحقیر و بی‌احترامی با اسرائیل رفتار شود.»

وی پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش در پیامی توییتری رژیم صهیونیستی را «دوست بزرگ ایالات‌متحده» خوانده و نوشته بود: «اسرائیل قوی بمان، 20 ژانویه (روز تحلیف و آغاز ریاست جمهوری) به‌سرعت می‌آید.»

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (راست) با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پیش از برگزیده شدن ترامپ در انتخابات، 4 مهر 1395

رئیس‌جمهور منتخب امریکا مهر سال جاری پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد درصورتی‌که به‌عنوان رئیس‎جمهور امریکا انتخاب شود، قدس اشغالی را به‌عنوان پایتخت رژیم تل‎آویو به رسمیت خواهد شناخت.

رژیم صهیونیستی بخش شرقی بیت‌المقدس را به اشغال خود درآورده و سرتاسر بیت‌المقدس را پایتخت خود نامیده است. درحالی‌که سازمان ملل متحد این الحاق را محکوم کرد، کنگرۀ امریکا در سال 1995 لایحهای را تصویب و در آن درخواست کرد بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت جدایی‌ناپذیر رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شود.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

درحالی‌که تمامی شهرک‎های اسرائیلی مطابق با قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، رژیم تل‌آویو تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های ساخت‌و‎ساز غیرقانونی خود، بی‌اعتنایی کرده است.

سیاست‌های توسعۀ شهرک‌سازی این رژیم از دلایل اصلی بی‌نتیجه ماندنِ آخرین دور از مذاکرات موسوم به صلح خاورمیانه در سال 2014 بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku