News   /   اروپا   /   تلگرام

بلژیک از گسترش وهابیت در اروپا ابراز نگرانی کرد

اعضای تیم حفاظت بلژیک در مقابل فرودگاه بروکسل در زاونتم؛ یک روز پس از سری حملات انفجاری در این کشور (4 فروردین 95؛ عکس از خبرگزاری فرانسه)

بلژیک از اشاعۀ وهابیت موردحمایت رژیم عربستان سعودی در سراسر این کشور و  سایر کشورهای اروپا ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارشی که  روزنامۀ «دی استاندارد» چهارشنبه (20 بهمن 95) منتشر  کرد، نهاد امنیت ملی بلژیک (OCAM) تصریح کرد عربستان سعودی از وهابیتی که در مساجد این کشور تبلیغ می‌شود، حمایت مالی می‌کند.

نهاد امنیت ملی بلژیک اعلام کرد: «معتقدیم شمار روزافزونی از  مساجد و مراکز اسلامی در بلژیک مانند سایر نقاط اروپا تحت نفوذ وهابیت قرار دارند.»

این نهاد امنیتی بلژیک یادآور شد: «وهابیت  ایدئولوژی افراطی‌گرایی تحت سلطه عربستان سعودی است و مبلغان سعودی تحت حمایت دولت ریاض آزادانه آن را  تبلیغ می‌کنند و تروریست‌ها در سراسر دنیا از این ایدئولوژی الهام  می‌گیرند. داعش و دیگر گروه‌های تکفیری تروریستی با استفاده  از این ایدئولوژی  پیروان دیگر ادیان را «کافر» نامیده و آن‌ها را به قتل می‌رسانند...ما همچنین یادآور می‌شویم امامان جماعت این مساجد هم یا به‌تدریج سلفی می‌شوند و یا از قبل تحت نفوذ اندیشه‌های سلفی قرار دارند.»

این  مرکز یادآور شد عربستان سعودی  سیستم  بورس تحصیلی «سخاوتمندانه» ای را برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده است و این دانشجویان بعدها برای تبلیغ آموزه‌های وهابیت در بلژیک و سایر کشورها تشویق می‌شوند.

اعضای تیم حفاظت در مقابل فرودگاه بروکسل در زاونتم یک روز پس از سری حملات انفجاری در این کشور (4 فروردین 95؛ عکس از خبرگزاری فرانسه)

این نهاد امنیتی همچنین اعلام کرد: «مقام‌های امنیتی سعودی و نهادهای وهابیت  آشکارا از این روش برای تقویت نفوذ این دکترین و رواج وهابیت در جوامع مسلمان اروپا اتفاق‌نظر دارند.»

به گفتۀ مقام‌های رسمی، بلژیک به نسبت جمعیت این کشور بالاترین آمار را ازلحاظ افراطیونی که این کشور را ترک و به گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق می‌پیوندد، دارد.

بلژیک پس از حملات تروریستی در فرودگاه بروکسل و خطوط متروی زیرزمینی این کشور که 32 کشته به‌جای گذاشت، در حالت آماده‌باش قرار دارد. گروه تروریستی تکفیری داعش که عربستان سعودی از حامیان منطقه‌ای اصلی این گروه تکفیری است مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku