راهکار عضو سابق تیم هسته‌ای برای مقابله با تهدیدهای ترامپ

تصویر آرشیوی از حسین موسویان، دیپلمات سابق و پژوهشگر در دانشگاه پرينستون

مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای سابق ایران می‌گوید تهران به منظور خنثی کردن تهدیدات دولت جدید امریکا، باید تعاملات خود با سایر اعضای گروه 1+5 را افزایش دهد. 

حسین موسویان،  ديپلمات و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي سابق ايران كه در دانشگاه پرينستون به عنوان پژوهشگر فعاليت مي‌كند، پنجشنبه در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «لازم است ایران تعامل فعالانه‌ای را با دیگر اعضای گروه 1+5 داشته باشد تا بتواند مانع از آن شود دولت جدید امریکا توافق هسته‌ای با ایران را با وضع تحریم‌های تازه نقض کند.» 

به دنبال آزمایش موشکی اخیر ایران، ترامپ طی چند روز اخیر با انتشار چند پیام توییتری علیه ایران رجزخوانی کرده و حتی ایران را تهدید کرده است.

موسویان با اشاره به اینکه برنامۀ موشکی ایران، توافق هسته‌ای تهران با گروه 1+5 و همچنین برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نمی‌کند،  افزود: «توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی به هیچ وجه سلاح‌های متعارف را در بر نمی گیرد؛ به همین دلیل است که مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران مشخصا بین موضوع اتمی و ظرفیت و توانایی های تسلیحات متعارف ایران تفکیک قائل شده اند. هر کشور مستقلی این حق را دارد تا ظرفیت های دفاعی خود را تقویت کند که به معنی سلاح های متعارف است؛ یعنی تانک‌ها، موشک‌ها و زیردریایی و غیره ... . بنابراین بهانه امریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران زیر چتر آزمایش موشکی کاملاً غیرقانونی، نامشروع و غیر قابل قبول است.» 

موسویان در ادامه گفت به‌جز امریکا، دیگر اعضای گروه 1+5 (فرانسه، چین، بریتانیا، روسیه و آلمان) و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «اجماع کلی» دارند که آزمایش‌های موشکی ایران، برجام را نقض نمی‌کند.

مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای سابق ایران با اشاره به گزارش بان کی‌مون، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد دربارۀ اجرای قطعنامه 2231 گفت: «او (بان کی‌مون) به‌وضوح گفت که آزمایش موشکی ایران با روح سازندۀ قطعنامه 2231 سازگار نیست، (اما) آن را نقض نمی‌کند.»

توافق هسته‌ای ایران پس از امضا در 23 تیر سال گذشته، در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته و تحت عنوان قطعنامهٔ ۲۲۳۱ تصویب شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا

موسویان افزود: «بنابراین، حتی اگر ما تفسیر دبیر کل (سابق) سازمان ملل متحد را بپذیریم، آن (آزمایش موشکی) با روح سازنده (قطعنامهٔ ۲۲۳۱) سازگار نیست و این به معنی نقض قطعنامه نیست.»

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد این در حالی است واشنگتن بارها روح توافق هسته‌ای را با تحریم‌های کنگره، تحریم‌های اجرایی، عدم صدور ویزا و حتی ممنوعیت اخیر ورود مسلمانان به امریکا نقض کرده است.

موسویان گفت: «بنابراین، قطعاً (از سوی ایران) نقضی صورت نگرفته است. بااین‌حال، این دولت (امریکا) به دنبال بهانه برای فشار علیه ایران و تغییر سیاست تعاملی اوباما است.»

مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای سابق ایران افزود: «آن‌ها (دولت امریکا) زیر چتر مسئلۀ موشکی یا تروریسم یا حقوق بشر به دنبال اعمال تحریم و فشارهای جدید علیه ایران هستند تا رضایت عربستان سعودی، اسرائیل و نومحافظه کاران جنگ‌طلب ایالات‌متحده را جلب کنند.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku