News   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ: استرالیا در پی ارسال بمب‌گذار به امریکا است

دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، در حال گفت‌وگو با مالکوم ترنبول، نخست‎وزیر استرالیا (9 بهمن 1395- عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به نخست‎‏وزیر استرالیا گفته است که دولت کانبرا در پی صدور «بمب‌گذاران بعدی بوستون» به ایالات‌متحده است.

بر اساس گزارش‏‌ها ترامپ در هنگام مذاکرۀ تلفنی با مالکوم ترنبول، نخست‎وزیر استرالیا، به وی گفته است که این تماس، «بدترین» گفت‌وگوی او با یکی از رهبران جهانی است.

منابع دولتیِ بلندپایۀ استرالیا روز چهارشنبه (13 بهمن) تأیید کردند که مکالمۀ تلفنی ترنبول و ترامپ، شدیداللحن و «کوتاه‎تر» از آن‌چیزی بوده است که تصور می‎شد.

بر اساس گزارش روزنامۀ واشنگتن‌ ‎پستِ امریکا، ترامپ در این مکالمۀ تلفنی از توافق دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، با دولت استرالیا در مورد پناهجویان، به عنوان «بدترین توافق موجود» یاد کرد و به صورت ناگهانی به مکالمه پایان داد.

گزارش‎ها حاکی از آن است که ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی دربارۀ پیروزی در انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا و این‏که در طی روز با چندین رهبر جهانی سخن گفته است، فخرفروشی کرده است.

یکی از مقامات ارشد امریکا در گفت‎وگو با رسانه‎ها اعلام کرده است که ترامپ در طول این مکالمه به نخست‎وزیر استرالیا گفته است که دولت وی سعی دارد «بمب‎گذاران بعدی بوستون» را به امریکا صادر کند و اجرای توافق بر سر پذیرفتن پناهجویان استرالیا در امریکا، موجب تخریب سیاسی وی می‎‏شود.

بر اساس گزارش‎ها ترامپ به ترنبول گفته است که وی این پناهجویان را نمی‎خواهد.

مالکوم ترنبول، نخست‎وزیر استرالیا

در سال 2013 سه انفجار در شهر بوستونِ امریکا رخ داد. این انفجارها هم‌زمان با مسابقۀ دوی ماراتن به وقوع پیوست و بعداً مشخص شد دو برادر چچنی‎‏تبار عامل این حملات بوده‎اند.

قرار بود مکالمۀ رئیس‏‌جمهور امریکا و نخست‎وزیر استرالیا یک ساعت به طول بیانجامد، اما ترامپ این مکالمه را به صورت ناگهانی و پس از گذشت تنها 25 دقیقه قطع کرده است.

این مکالمۀ تلفنی روز شنبه صورت گرفت و ترامپ در این روز با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‎جمهور فرانسه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‎جمهور روسیه، نیز به گفت‌وگو پرداخت.

ترامپ صبح روز پنج‌شنبه در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر نوشت در حال بررسی توافقی است که بر اساس آن امریکا 1 هزار و 250 پناه‌جویی که خود را با قایق به کشور استرالیا رسانده و در آن‎‏جا در بازداشت به سرمی‎برند، خواهد پذیرفت.

رئیس‎‏جمهور امریکا در این پیام نوشت: «آیا باور می‎‏کنید؟ دولت اوباما توافق کرده است که هزاران مهاجر غیرقانونی را از استرالیا بپذیرد. چرا؟ من این توافق بی‎معنی را بررسی خواهم کرد!»

نخست‎وزیر استرالیا حاضر به اظهارنظر دربارۀ تماس تلفنی خود با ترامپ نشده است، اما مدعی شده است که دو کشور توافق بر سر پناه‎‏جویان را بر اساس برنامۀ از پیش تعیین شده، اجرایی خواهند کرد.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرده است که ترامپ و ترنبول در مکالمۀ تلفنی خود بر روابط نزدیک امریکا و استرالیا که برای صلح و ثبات در منطقۀ آسیا-اقیانوسیه و سراسر دنیا حیاتی است، تأکید کرده‎اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku