News   /   ايران   /   تلگرام

موگرینی: اتحادیۀ اروپا از برجام حفاظت می‌کند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، برای شرکت در افتتاحیۀ اجلاس صلح خاورمیانه وارد پاریس، پایتخت فرانسه، شد، 26 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفته است این اتحادیه از توافق هسته‌ای تاریخی ایران با کشورهای گروه 5+1 «حفاظت و حراست» خواهد کرد.

موگرینی چهارشنبه (29 دی) در مصاحبه با رویترز گفت: «ما از ابتدا این موضوع را بسیار واضح و شفاف بیان کرده‌ایم و به این روند ادامه خواهیم داد اول اینکه یک سال پس از اجرای برجام این توافق برای بقیۀ جهانیان ازجمله امریکایی‌ها و اروپا نتایج خوبی به دنبال داشته است و اتحادیۀ اروپا به حفظ و اجرای این توافق پایبند است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در تبلیغات انتخاباتی خود تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات، «برنامۀ جامع اقدام مشترک» (برجام) را «پاره» و تلاش می‌کند مفاد آن را بار دیگر به مذاکره بگذارد. وی همچنین به توافق هسته‌ای به‌عنوان «بدترین توافق تاریخ» اشاره کرد.

موگرینی در ادامه با اشاره به این‌که این توافق نه یک‌طرفه است و نه دوطرفه یعنی نمی‌توان آن را تنها با یک طرف مورد مذاکره قرار داد، تأکید کرد: «بنابراین این‌یک چارچوب چندجانبه است و ما آماده‌ایم از آن حفاظت و حراست نماییم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز سه‌شنبه (28 دی) گفت مذاکرۀ مجدد دربارۀ برجام معنی ندارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در یک نشست خبری در تهران، 28 دی 1395 (عکس از خبرگزاری صداوسیما)
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در یک نشست خبری در تهران، 28 دی 1395 (عکس از خبرگزاری صداوسیما) 

وی افزود: «بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ‌گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چراکه مذاکرات انجام، تکمیل و در شورای امنیت سازمان ملل تائید شده است و به‌صورت یک سند بین‌المللی درآمده و توافق دوجانبه نیست بلکه چندجانبه است.»

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان باوجود مخالفت و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی، در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق دست یافتند. این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد.

بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد.

از زمان آغاز اجرای برجام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را به تعهدات خود مطابق با توافق هسته‌ای تأیید کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku