News   /   آمريکا   /   تلگرام

هشدار کری به ترامپ دربارۀ لغو توافق هسته‌ای ایران

جان کری حین سخنرانی در اجلاس داوس، 28 دی 1395

جان کری، وزیر امور خارجۀ امریکا، که دورۀ تصدی وی رو به پایان است، معتقد است که توافق هسته‌ای ایران پابرجا خواهد ماند و به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، هشدار داده است که لغو این توافق لطمۀ جبران‌ناپذیری به امریکا وارد خواهد کرد.

کری در سخنرانی روز سه‌شنبۀ خود در مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس گفت که از بین بردن دست‌آوردهای اوباما بیش از آن‌که ترامپ انتظار دارد، به طول خواهد کشید. 

کری توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران را ازجمله پیروزی‌های سیاسی اوباما برشمرد و افزود ترامپ برای نابودی آن تلاش خواهد کرد.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود تهدید کرده بود که این توافقنامه را یا ملغی خواهد کرد و یا توافق بهتری را جایگزین آن خواهد نمود.

بااین‌حال، ایران به‌دفعات عنوان کرده است که این توافقنامه قابل‌مذاکره نیست.

کری تصریح کرد: «اگر امریکا قرار باشد ناگهان تصمیم بگیرد و بگوید که ما قرار نیست به این توافق پایبند باشیم، شرط می‌بندم دوستانمان و شرکایی که در این مذاکره با ما شرکت داشتند یک صدا خواهند شد و روسیه، چین، آلمان، فرانسه، و انگلیس خواهند گفت که این توافقی خوب است؛ ما آن را حفظ خواهیم کرد

کری پیش‌بینی کرد که به‌رغم مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای با ایران این توافقتامه پابرجا بماند.

توافق هسته‌ای بین ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین- به‌علاوۀ آلمان در تیر 1394 به امضای طرفین مذاکره رسید. بر اساس این توافق قرار شد درازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

شایان‌ذکر است ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها توافق هسته‌ای را «احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» توصیف کرده و گفته بود آن را پاره می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku