News   /   ايران

روحانی: همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام برداشته شد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

نهمین نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با رسانه های داخلی و خارجی به مناسبت سالگرد اجرای برجام عصر امروز در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، روحانی با اشاره به جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی و ویژگی ها و فضائل ایشان از حضور پر شور مردم  در مراسم وداع با پیکر ایشان قدردانی کرد. 

روحانی با تشکر از مردم به خاطر حمایت هایشان از دولت خدمتگزار خود، گفت:‌ اگر ما در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشته‌ایم همه به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت و صبر و امید  مردم به آینده کشور و نظام بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از زمینه های پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در زمینه‌های دیگر نیازمند تلاش بیشتر هستیم، خاطر نشان کرد: راه ما هم، سپاس و شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته است و هم تلاش و پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آن‌ها نرسیده‌ایم.

روحانی با ابراز خوشحالی از تحقق وعده‌ای که به مردم داده بود در زمینه دستیابی به رشد ۵ درصدی، گفت:‌ از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و خدمتگزاران مردم و همه مقامات و قوا سپاسگزارم که همه دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از ۵ درصد در کشور باشیم.

در برجام از نظر سیاسی موفق شدیم 

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما رشد ۷.۴ درصدی داشته‌ایم، گفت: در منطقه چنین رشدی را نمی‌شناسیم و در حال حاضر در سطح جهان هم با توجه به شرایط رکود اقتصادی نمونه‌های خیلی زیادی از این رشد وجود ندارد. البته باید از مردم و کارآفرینان تشکر کنیم که توانستیم در اشتغال قدم بزرگی برداریم گرچه تا مقصد نهایی و مطلوب فاصله داریم.

روحانی اضافه کرد: اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ایجاد شده نظایر زیادی ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در این سال‌ها بالای ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ایجاد کرده‌اند. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسایل گذشته نیاز به اشتغال بیشتر است.

وی به مذاکرات هسته‌ای و برجام اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت ما در برجام متعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی نیست، بلکه ازآن ملت بزرگ ایران،‌ رهبری مقتدر کشور، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است و تعلق به استقامت یک ملت دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.

روحانی همچنین تصریح کرد: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم حرفی بزند. برای ما از برجام مهم‌تر حق و موفقیت یک ملت است؛ چرا که در پیشگاه خدا باید نسبت به موفقیتمان شاکر باشیم. البته هیچ کس مدعی موفقیت ۱۰۰ درصد در هیچ کاری نیست و باید برآیند کار را در نظر گرفت که جمع این کار موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.

وی اضافه کرد: ما در برجام در اخلاق پیروز شدیم. ما به دنیا گفته بودیم که به دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم و آنچه که نسبت به دولت و حکومت ایران درباره سلاح کشتار جمعی گفته می‌شود دروغ است. ما در برجام به اثبات رساندیم که نظام ایران راستگو است و آنها که علیه نظام ما به ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان و پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه یادآور شد: کمتر تحلیلگری فکر می‌کرد مسأله PMD حل شود و آژانس رسماً اعلام کند مسائل هسته‌ای گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده کار را ادامه می‌دهیم. پایان این پرونده به معنی موفقیت اخلاق ملت ایران بود. ما در برجام از نظر سیاسی موفق شدیم چون به دنیا گفتیم ایران نظامی نیست که بتوان با آن رفتار امنیتی کرد و کشوری است که می‌تواند به عنوان بازیگر فعال در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود.

وی اضافه کرد: ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران هراسی نادرست است و از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت در جهان است و استحقاق آن را ندارد که تحت فصل هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته،قرار گیرد. ما از نظر سیاسی پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان‌ها که آن را وضع کرده بودند لغو کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما در برجام برای احقاق حقوق ملی موفق شدیم، اظهار کرد: ما غنی‌سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم و می‌گفتیم مثل هر کشور دیگری حق تلاش در زمینه صلح آمیز هسته‌ای را داریم. این موفقیت حقوقی ما بود که آژانس فعالیت ما را به رسمیت شناخت.

وی با اشاره به موفقیت برجام در زمینه اقتصادی، بیان کرد: ما به مردم گفتیم که زمانی توافق را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای را دولت‌های مذاکره کنند بالمره کنار بگذارند و آماده نیستیم که تحریم‌ها را قدم به قدم کنار بگذارند. یعنی یک روز پتروشیمی، یک روز نفت، یک روز فلزات گرانبها، یک روز حمل و نقل، یک روز بیمه و یک روز روابط بانکی را آزاد کنند، بلکه گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمره برداشته شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: به ملت بزرگ ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرا شدن برجام در ۲۷ دی سال گذشته برداشته شد. ما امروز در نفت، گاز، حمل‌ و نقل و بیمه تحریمی نداریم و مسائل بانکی ما با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا به صورت عالی است. البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی‌اند گاهی ‌احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند، توقع ما هم اینچنین بود چون وقتی یک دولت خصم است طبیعی است که از همه توان خود استفاده نکند.

 نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم 

رئیس‌جمهور گفت: مردم باید بدانند در توافقات جهانی و حتی توافق با کشورها ممکن است در اجرا مشکلاتی پیش بیاید و برخی موارد به دلخواه پیش نرود اما نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم بلکه باید همچنان منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه توافق بزرگی که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهانی دارد، اظهار کرد: طبیعی است در این توافق بزرگ برخی مشکلات پیش بیاید اما در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستادگی می کنیم.

وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست و پاسخ شما به نقدهایی که دستاوردهای برجام را لوکس عنوان می‌کنند چه خواهد بود؟ گفت:‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است.

ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد 

به گزارش ایسنا حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت:‌ مسئله منطقه ما و به ویژه سوریه مسئله بسیار مهمی است که درگیری‌های پنج ساله در آن کشتار زیادی داده است و اکنون خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر حفظ این آتش بس افزود: پیش از این مذاکرات برای حل بحران سوریه این بود که عده ای خارج نشین می‌نشستند و صحبت می کردند اما امروز مذاکره میان دولت سوریه و گروه های مسلح در صحنه است که می‌تواند مذاکره‌ای واقعی و جدی باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه نیز در اجلاس آستانه تلاش می‌کنند که اساس مذاکرات سوری سوری باشد. همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نبوده بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد.

روحانی همچنین تصریح کرد: مسائل زیادی همچون مسئله کردها و نیروهای خارجی در سوریه مطرح است که باید همه آن‌ها با مذاکره حل شود و تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله سوریه به صورت سیاسی و با مذاکره حل شود اما اینکه آینده سوریه چه می‌شود و رئیس‌جمهور چه کسی خواهد بود، مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و رای و نظرآنها ملاک است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه الیوم در خصوص رابطه ایران و عربستان سعودی و بحث هایی مربوط به میانجی گری کویت و عراق برای حل این مسئله، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و به خصوص  دولت یازدهم برقراری رابطه نزدیک با همسایگان و به ویژه کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای شورای هماهنگی خلیج فارس نیز مستثنی وجود ندارد و همیشه تلاش بر روابط بهتر است. عربستان بود که مشکل با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنا نداشت و ندارد، شروع کرد و اکنون به نفع عربستان است که حملات به یمن و مداخله در بحرین را پایان دهد.

روحانی یادآور شد : ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که حل کنیم  و مشکلات به مداخلات این کشور در بحرین، حمله به یمن و مداخله در مسائل منطقه بر می گردد. در موضوع حمله به سفارت عربستان نیز، این کشور به صورت یک جانبه روابط خود را قطع کرد که از همان زمان کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجی گری کنند، کویت، عراق و مسئولان حدود هشت کشور دیگر در این رابطه صحبت کردند. ما امیدواریم ریشه های مسئله حل شود چون ما می خواهیم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریسم ها از منابع آن‌ها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.

هیچگونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود 

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بلومبرگ که پرسید آمدن ترامپ چه تاثیری بر انتخابات ایران می گذارد و آیا تائید می کنید که برای انتخابات آینده حضور می یابید یا نه، اظهار کرد: راجع به قسمت آخر سوال جواب دادن سخت است.

وی ادامه داد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و ایران روند خودش را دارد. مردم تلاش خودشان را انجام میدهند و آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات انجام می‌شود.

روحانی در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد. مذاکرات  مقدمه ای برای توافقی بوده و سالها طول کشیده از سال 82 شروع شده و مذاکرات مختلف در این دولت هم حدود دو و نیم سال به طول انجامیده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است مثل اینکه کسی بگوید پیرهنی که داریم می خواهیم تبدیل به پنبه کنیم و دوباره ریسندگی شود و از ابتدا خیاط بدوزد.

روحانی همچنین گفت:‌ بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چرا که مذاکرات انجام، تکمیل و درشورای امنیت سازمان ملل تائید شده است وب ه صورت یک سند بین‌المللی در آمده و توافق دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku