News   /   آمريکا   /   تلگرام

اذعان ترامپ به مداخلۀ روسیه در انتخابات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب (چپ) در کنار راینس پریبس، رئیس آتی ستاد کارکنان کاخ سفید (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس آتی ستاد کارکنان کاخ سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، یافته‌های جوامع اطلاعاتی این کشور مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را پذیرفته است.

راینس پریبس که رئیس کمیتۀ ملی حزب جمهوری‌خواه امریکا نیز به شمار می‌آید، گفت: «وی این حقیقت را پذیرفته است که این مورد خاص به روسیه مربوط می‌شود.»

گفتگوی روز یکشنبه پریبس با فاکس نیوز اولین اذعان به دخالت روسیه در انتخابات 8 نوامبر 2016 است که توسط یکی از مقامات ارشد تیم رئیس‌جمهور آیندۀ امریکا مطرح می‌شود.

این در حالی است که پریبس به این موضوع اشاره‌ای نکرد که آیا ترامپ معتقد است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شخصاً هک اطلاعات حزب دموکرات را هدایت کرده است یا خیر.

اگرچه ترامپ برخی گفته‌ها دربارۀ اینکه تلاش‌های روسیه موجب پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده، رد کرده است. مسکو نیز هرگونه ایفای نقش در روند انتخابات امریکا را رد کرده است.  

در روند انتخابات ریاست جمهوری امریکا ویکی‌لیکس ایمیل‌هایی از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، و همچنین کمیتۀ ملی حزب دموکرات منتشر کرد. دموکرات‌ها روسیه را متهم به این حملۀ سایبری و افشای این اطلاعات کردند، اتهامی که پس از مدتی از سوی اف‌بی‌آی و آژانس‌های اطلاعاتی امریکا تأیید شد.

اف‌بی‌آی و سازمان امنیت ملی امریکا روز پنج‌شنبه گزارشی منتشر کردند که در آن با اشاره به جزئیات فنی دربارۀ ابزار و زیرساخت‌های سایبری، گفتند سرویس اطلاعاتی روسیه این حمله سایبری را انجام داده است.

در این گزارش آمده است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، «و دولت روسیه با بی‌اعتبار کردن هیلاری کلینتون و مقایسۀ عمومی عدم محبوبیتش با وی (ترامپ)، شانس انتخاب ترامپ را بیشتر کرده‌اند.»

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا، که در برابر دونالد ترامپ شکست خورد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این بررسی که به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، انجام شد، به این نتیجه رسید که آراء انتخابات تحت تأثیر مداخلۀ روسیه قرار نگرفته است اما به این موضوع نپرداخته که آیا این موضوع بر نتیجۀ آراء مردمی از طرق دیگر تأثیر گذاشته است یا خیر.

ترامپ درحالی‌که در تاریخ اول بهمن قرار است قدرت را در اختیار گیرد، با فشارهای زیادی از سوی هم‌حزبی‌هایش برای پذیرش گزارش جوامع اطلاعاتی امریکا مبنی بر نقش داشتن روسیه در حملۀ سایبری و تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری مواجه بود.

مقامات واشنگتن روسیه را به حملۀ سایبری و تأثیرگذاشتن بر روند انتخابات ریاست جمهوری امریکا متهم کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو بارها آن را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku