News   /   آمريکا   /   تلگرام

تأکید رئیس جمهور منتخب امریکا بر لزوم تقویت توان هسته‌ای این کشور

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب امریکا، بر لزوم تقویت و گسترش توان هسته ای این کشور تاکید کرده است.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بر لزوم تقویت و گسترش توان هسته‌ای این کشور تأکید کرده است.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه (2 دی 1395) در توییتر خود نوشت: «تا موقعی که جهان در مقوله هسته‌ای سر عقل بیاید، ایالات متحده باید توانایی هسته‌ای خود را به‌طور عمده تقویت کند و گسترش دهد.»

رئیس‌جمهور تازه منتخب امریکا در حالی در این پیام توییتری بر لزوم گسترش توان هسته‌ای امریکا تأکید کرد که گفته می‌شود روز قبل از آن، در دیدار با شماری از مقامات پنتاگون، درباره نوسازی زرادخانۀ هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کرده بود.

ترامپ همچنین با مدیرعاملان «لاکهید مارتین» و «بوئینگ»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سلاح در امریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

پنتاگون خواهان جایگزینی یا ارتقای قوای جنگی هسته‌ای خود است؛ گفته می‌شود عمر مفید توان تهاجمی هسته‌ای امریکا در دهۀ آینده به پایان می‌رسد.

کارشناسان تخمین زده‌اند این برنامه، در بیش از سی سال آینده،  یک تریلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

طرح نوسازی و ارتقاء توان هسته‌ای امریکا با انتقاد مخالفان هسته‌ای همراه بوده است. منتقدان هشدار داده‌اند این طرح ممکن است به رقابت تسلیحاتی جدید با روسیه و چین بیانجامد.

تصویری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، هنگام گفت‌وگو با خبرنگاران در فلوریدا (اول دی 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چند ساعت قبل از آن، در اظهاراتی مشابه گفته بود زرادخانه هسته‌ای روسیه باید تقویت شود.

رئیس‌جمهور روسیه بر لزوم توسعه موشک‌های هسته‌ای به‌منظور عبور از سد سامانه‌های دفاع ضد موشکی تأکید کرد.

روسیه چند ماه پیش پیمانی هسته‌ای با آمریکا برای محدودیت تولید پلوتونیوم را معلق کرد.

رئیس‌جمهور روسیه "اقدامات غیردوستانه آمریکا" و تهدید منافع روسیه را دلیل تعلیق این پیمان دانست.

امریکا حدود 7 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد اما تنها نسبت به روسیه چند صد کلاهک هسته‌ای کمتردارد و در ردیف دوم دارندگان بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان قرار دارد.

واشنگتن و مسکو پنج سال پیش در سال 2010 میلادی پیمان «نیو استارت» (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) را نهایی کردند. اجرای این پیمان از سال 2011 آغاز شده و انتظار می‌رود دست‌کم تا 2021 ادامه یابد.

از سال ١٩٧٢ که لئونید برژنف، رهبر وقت اتحاد شوروی و ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، پیمانی برای محدودیت زرادخانه هسته‌ای امضا کردند، آمریکا و روسیه بارها برای کنترل دوجانبه تسلیحات هسته‌ای خود پیمان بسته‌اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده، باوجود گذشت نزدیک به 26 سال بعد از پایان جنگ سرد میان امریکا و شوروی، واشنگتن و مسکو همچنان حدود 2 هزار سلاح اتمی آماده به حمله دارند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku