«احتمال پاسخ هسته‌ای روسیه به گسترش ناتو»

پرتابگرهای موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای روسیه (تصویر آرشیوی از اسپوتنیک)

یک عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه از احتمال پاسخ هسته‌ای این کشور به گسترش ناتو خبر داد.

به گزارش ریانووستی، فرانتس کلینتسِویچ از اعضای کمیتۀ دفاع و امنیتِ شورای فدراسیون (مجلس علیا) در روسیه گفت مسکو در پاسخ به تلاش ناتو برای افزایش اعضای خود، هرزمانی که خود را در معرض تهدید حس کند، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

کلینتسِویچ ضمن محکوم کردن اقدام ناتو به جلب اعضای جدید گفت چنین اقداماتی با واکنش شدید و قاطع روسیه مواجه خواهد شد.

عضو کمیتۀ دفاع و امنیتِ شورای فدراسیون روسیه افزود:«روسیه به اقدامات خصمانه ناتو برای جذب اعضای بیشتر، پاسخ کوبنده و قاطعی خواهد داد. ما تسلیحات خود را ـ از جمله تسلیحات اتمی ـ به سوی سایت‌های ناتو که ما را تهدید می‌کنند، نشانه خواهیم رفت و فرقی هم نمی‌کند این سایت‌ها در کدام کشور قرار گرفته باشند.»

وی افزود منظورش از سلاح‌های هسته‌ای، سلاح‌های مستقر بر روی زمین و سلاح‌های متحرک ازجمله تسلیحات اتمی دریایی و هوایی است.

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جمعه به خبرنگاران گفت موضع کلینتسِویچ قابل‌درک است، اما نباید از آن نتیجه‌گیری شتاب‌زده کرد.

رزمایش ناتو در جنوب لیسبون، پایتخت پرتغال، 14 آبان 1394 (عکس از اسوشیتدپرس)

پسکوف افزود: «قانون‌گذاران روسیه این حق را دارند که نظر خود را ابراز کنند؛ آن‌ها به‌وضوح به رویدادهای بین‌المللی، به گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه و همین‌طور گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو واکنش نشان می‌دهند.»

دبیر مطبوعاتی پوتین گفت بر اساس قانون اساسی روسیه، قانون‌گذاران اجازه ندارند سیاست خارجی این کشور را تعیین کنند زیرا تعیین سیاست خارجی در حوزۀ اختیارات رئیس‌جمهور است.

روسیه اوایل آبان امسال برای اولین بار تصاویری از بزرگ‌ترین موشک هسته‌ای جهان را که قابلیت از بین بردن منطقه‌ای به وسعت کشور فرانسه دارد، منتشر کرد.

این موشک اتمی جدید قابلیت حمل کلاهک 40 مگاتنی را دارد که 2 هزار برابر قدرتمندتر از بمب‌های اتمی است که امریکا در سال 1945 در حمله به هیروشیما و ناگازاکی استفاده کرد.

ناتو از حدود دو سال پیش و در پی پیوستن شبه‌جزیرۀ کریمه به فدراسیون روسیه، تمامی روابط خود را با مسکو به حال تعلیق درآورد.

امریکا و ناتو امسال چندین سامانه موشکی را در پایگاه‌های نظامی در شرق اروپا مستقر کرده‌اند که این موضوع اعتراض شدید مسکو را به دنبال داشته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku