News   /   اروپا

ناتو و روسیه همزمان در حال برگزاری رزمایش در بالکان هستند

رزمایش ناتو در جنوب لیسبون، پایتخت پرتغال، 14 آبان 1394 (عکس از اسوشیتدپرس)

درحالی‌که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال برگزاری رزمایش در مونته‌نگرو است، روسیه نیز رزمایش مشترک با صربستان را، که در همسایگی مونته‌نگرو در بالکان قرار دارد، از چهارشنبه آغاز کرده‌است.

رزمایش 5 روزهٔ ناتو از دوشنبه آغاز شده و هدفش آمادگی برای مقابله با حملات شیمیایی و همچنین سیل اعلام شده‌است. در این رزمایش هفت کشور عضو ناتو و 10 کشور متحد این ائتلاف نظامی مشارکت دارند.

رزمایش روسیه در صربستان از چهارشنبه آغاز شده و به مدت 13 روز ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، در این رزمایش، 150 چترباز، 50 عضو نیروی هوایی و 3 هواپیمای باری از روسیه و همچنین شماری از سربازان صربستان و بلاروس مشارکت خواهند داشت.

(موقعیت مونته‌نگرو و صربستان، دو کشور همسایه در بالکان را در نقشه زیر ببینید)

صربستان و مونته‌نگرو قبلاً بخشی از کشور یوگسلاوی سابق بودند و در سال 2006 از یکدیگر جدا شدند. این دو پیش‌تر از متحدان سنتی روسیه محسوب می‌شدند، اما پس از جدایی، مونته‌نگرو سیاست‌های غربگرایانه را در پیش گرفت، درحالی‌که صربستان همچنان به مسکو نزدیک‌تر است.

ناتو کشور کوچک و 700 هزارنفری مونته‌نگرو را برای پیوستن به این ائتلاف نظامی اروپا دعوت کرده‌است؛ اقدامی که خشم مقامات کرملین را برانگیخت.

روسیه پیش‌تر به صربستان دربارۀ پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا هشدار داده‌بود. بااین‌حال، صربستان، یکی از شرکای ناتو محسوب می‌شود و تمرینات نظامی مشترکی نیز با آن برگزار کرده‌است.

ناتو از حدود دو سال پیش و در پی پیوستن شبه‌جزیرۀ کریمه به فدراسیون روسیه، تمامی روابط خود را با مسکو به حال تعلیق درآورد.

امریکا و ناتو امسال چندین سامانه موشکی را در پایگاه‌های نظامی در شرق اروپا مستقر کرده‌اند که این موضوع اعتراض شدید مسکو را به دنبال داشته‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku