سازمان ملل: لایحۀ شهرک‌سازی ناقض قوانین بین‌المللی است

نمایی از واحدهای مسکونی اسرائیلی در شهرک اوفرا واقع در شمال کرانۀ باختری (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد شدید از لایحۀ شهرک‌سازی اخیر رژیم صهیونیستی، آن را ناقض قوانین بین‌المللی عنوان کرده است.

زید رعد الحسین پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این لایحه به دلیل مهیا کردن شرایط برای «استفاده از زمین‌های شخصی فلسطینیان برای ساخت شهرک‌های اسرائیلی بدون جلب رضایت مالکان (این زمین‌ها)... ناقض قوانین بین‌المللی است.»

در این بیانیه آمده است «اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر» باید از دست‌اندازی به دارایی‌های شخصی فلسطینیان خودداری کند.

این مقام سازمان ملل تأکید کرد: «تمامی شهرک‌های اسرائیلی... به موجب قوانین بین‌المللی صراحتاً غیرقانونی و یکی از موانع اصلی بر سر دست‌یافتن به صلح هستند.»

الحسین ادامه داد: «این (شهرک‌ها) دلیل عمدۀ مجموعۀ گسترده‌ای از موارد نقض حقوق بشر در کرانۀ باختری اشغالی، از جمله در شرق (بیت‌المقدس) هستند.»

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی این اظهارات را مطرح کرد که نمایندگان مجلس اسرائیل (کنست) چهارشنبه لایحۀ مشروعیت بخشیدن به احداث حدود چهار هزار واحد مسکونی در اراضی شخصی فلسطینیان را تأیید کردند.

این لایحه - که با 57 رأی موافق در برابر 51 رأی مخالف به تأیید رسید - برای تبدیل شدن به قانون باید دو بار دیگر به رأی گذاشته شود.

مقام‌های سازمان ملل، امریکا و اتحادیۀ اروپا به دفعات هشدار داده‌اند که تداوم شهرک‌سازی‌های رژیم تل‌آویو احتمال دستیابی به «راه‌حل دو کشور» را کاهش می‌دهد.

زید رعد الحسین، کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل (تصویر آرشیوی)

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت المقدس را غیرقانونی می‌دانند چرا که اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی  بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

کمیتۀ چهار جانبۀ بین‌المللی صلح خاورمیانه شامل امریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا (موسوم به کوارتت) نیز در گزارش خود در تیر 1395 از رژیم اسرائیل خواسته است به روند غیرقانونی شهرک‌سازی در اراضی اشغال‌شدۀ فلسطین پایان دهد.

بر اساس این گزارش، گسترش شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل، تخریب منازل فلسطینیان و تصرف اراضی آنان بر امکان  دستیابی به هرگونه راه‌حل برای پایان دادن به مناقشه میان فلسطین و رژیم تل‌‍‌آویو سایه افکنده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku