گزارش: نفوذ نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه

خودروهای زرهی ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه (عکس آرشیوی)

گزارش‌های منتشره حاکی است، ارتش ترکیه به بهانۀ مبارزه با گروه تروریستی داعش، در پی حضور نظامی و ایجاد پایگاهی در منطقه الباب در شمال شرق سوریه است.

روزنامۀ حریت ترکیه گزارش داد، نیروهای ویژۀ ترکیه همراه با 90 تانک در نزدیکی شهر الباب مستقر هستند.

این در حالی است که دو هفته پیش روسیه دربارۀ هرگونه حملۀ هوایی به مناطق شمال شرقی سوریه هشدار داده بود. در همین حال گزارش‌های منتشره حاکی است جنگنده‌های ارتش ترکیه با پرواز بر فراز شهر الباب، مواضع داعش در این شهر را بمباران کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان به ترکیه دربارۀ عملیات موسوم به سپر فرات و ایجاد منطقۀ امنی در مناطق شمالی سوریه هشدار داده‌اند؛ اما به نظر می‌آید ترکیه همچنان برای اجرای این عملیات شتابان عمل می‌کند.

به گفتۀ کارشناسان، شتاب ترکیه و همچنین پیچیدگی این عملیات، در حالی که معارضان مسلح توانایی کنترل مناطق آزادشده از اشغال داعش را ندارند، ممکن است به نفوذ نظامی بیشتر و یا حتی دخالت نظامی مستقیم آنکارا در مناطق شمالی سوریه بیانجامد.

استقرار تانک‌های ارتش ترکیه در مرزهای سوریه (تصویر آرشیوی)

آنکارا 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه که نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کردتبار می‌نامد، تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر کرد.

ترکیه در حالی همچنان بر  ادامۀ عملیات نظامی در خاک سوریه تأکید می‌کند که دمشق مداخلۀ نظامی ترکیه را در سوریه محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت سوریه دانسته است.

وزارت امور خارجۀ سوریه در واکنش به ادامۀ عملیات ترکیه در خاک  این کشور تأکید کرده است، هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستی دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که به حمایت از گروه داعش متهم است. گفته می‌شود بخش عمدۀ تروریست‌های داعش، از خاک ترکیه وارد سوریه می‌شوند.

در چند ماه گذشته، نیروهای سوریه موفق شده‌اند چندین منطقه را از تصرف ستیزه‌جویان آزاد و ضربۀ سنگینی بر عناصر تکفیری فعال در این کشور عربی وارد کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku