ترس جت‌های ترکیه از مشارکت در عملیات نظامی آنکارا در سوریه

جنگنده‌های ارتش ترکیه (تصویر آرشیوی)

بنا بر گزارش‌ها، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ترکیه از بیم ساقط شدن در سوریه، به مدت یک هفته است که در عملیات نظامی آنکارا در شمال این کشور عربی جنگ‌زده شرکت نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه شنبه گزارش داد جنگنده‌های این کشور آخرین حملۀ هوایی خود را در سوریه در 22 اکتبر (اول آبان) انجام دادند.

یک مقام ترک، که نمی‌خواست نامش فاش شود، به حریت گفت جت‌های ترکیه از زمان فعال شدن سامانه‌های پدافندی سوریه در محدودۀ عملیات سپر فرات، نتوانسته‌اند در این عملیات شرکت کنند.

این مقام ترک خاطر نشان کرد پیشروی عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه به سوی شهر الباب واقع در حدود 30 کیلومتری مرز ترکیه به دلیل نبود پشتیبانی هوایی به شدت کُند شده‌است و آنها در سه روز گذشته تنها پنج کیلومتر جابجا شده‌اند. این گروه از حمایت دولت آنکارا برخوردار است.

وی همچنین افزود جت‌های ائتلاف تحت هدایت امریکا نیز تعداد پروازهای خود را در شمال سوریه کاهش داده‌اند.

ارتش سوریه پیشتر هشدار داده بود جنگنده‌های ترکیه در صورت ورود به حریم هوایی این کشور عربی، ساقط خواهند شد.

عناصر تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه (تصویر آرشیوی)

فرماندهی کل ارتش سوریه 29 مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با هرگونه تلاش جنگنده‌های ترکیه برای نقض مجدد حریم هوایی سوریه برخورد خواهد شد و آن‌ها (این جنگنده‌ها) با هر وسیلۀ در دسترس، هدف قرار خواهند گرفت.»

این هشدار پس از آن صادر شد که جنگنده‌های ترکیه مواضع «یگان‌های مدافع خلق» کُرد را در استان حلب واقع در شمال سوریه بمباران کردند و بیش از 200 تن از شبه‌نظامیان کُرد را کشتند.

ترکیه عملیات سپر فرات را از سوم شهریور در شمال سوریه آغاز و هدف از این عملیات را مبارزه با تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کُرد عنوان کرد.

آنکارا تاکید کرده‌است عملیات خود را تا نابودی همه گروه‌هایی که آن‌ها را تروریستی می‌داند، ادامه خواهد داد. ترکیه از جمله کشورهایی است که به حمایت گسترده از تروریست های داعش متهم هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، عناصر ارتش آزاد سوریه از زمان آغاز عملیات سپر فرات بیش از هزار کیلومتر مربع را به تصرف درآورده‌اند.

براساس گزارش‌ها، این عملیات نظامی در دو ماه گذشته به کشته شدن حدود 100 غیرنظامی منجر شده‌است.

دولت دمشق اوایل شهریور با ارسال دو نامۀ جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، عملیات نظامی ارتش ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت خود، «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» خوانده‌بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku