یک تحلیلگر: ترکیه ناقض جدی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی

به گفتۀ یک تحلیلگر ترکیه ناقض قوانین حقوق بشر و قوانین بین المللی است.

روابط میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا درپی اقدام آنکارا در سرکوب گستردۀ ناراضیان سیاسی شکننده شده است. اتحادیۀ اروپا به‌شدت از اقدام آنکارا در بازداشت برخی از رهبران و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب طرفدار کردها در ترکیه انتقاد کرده و آزادی فوری آن‌ها را خواستار شده است. این در حالی است که ترکیه با دفاع از این اقدام خود، این حزب را به حمایت مالی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده است.

مارکوس پاپادوپلوس، سردبیر نشریه «پولیتیک فِرست» معتقد است ترکیه یکی از «ناقضانِ جدی» حقوق بشر و قوانین بین‌المللی هم در داخل و هم در خارج این کشور است.

وی همچنین با اشاره به این‌که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر نقض اصول اساسی اتحادیه اروپاست ابراز امیدواری کرد ترکیه هرگز به عضویت اتحادیه اروپا درنیاید.

پلیس ضد شورش ترکیه برای متفرق کردن معترضان در جریان تظاهرات در استانبول به ماشین آبپاش متوسل شده است.(15 آبان 95)

وی گفت: «ترکیه در داخل به‌طور مرتب جمعیت کرد را سرکوب می‌کند، نمایندگان سیاسی را بازداشت می‌کند، خبرنگاران را بازداشت می‌کند و البته بسیاری از کردهای (غیرسیاسی) در سلول‌های زندان که از سوی پلیس کرد و ارتش ترکیه اداره می‌شود، جان‌باخته‌اند.»

این تحلیلگر یادآور شد: «اگر ما به این مسئله از منظر بین‌المللی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ترکیه با اشغال شمال قبرس و پاک‌سازی نژادی علیه جمعیت یونانی تبار آن و از بین بردن میراث یونانی در این بخش از قبرس قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. در سوریه نیز ترکیه نیروهایش را به شمال این کشور که حاکمیت مستقل دارد، اعزام کرده و همین کار را در  شمال عراق انجام داده است.»

به گفتۀ این تحلیلگر سیاسی، ترکیه یک «حامی جدی» تروریسم در خاورمیانه و همچنین در سراسر دنیاست.

مقام‌های اروپایی بر موج انتقادات خود بر ترکیه به دلیل سرکوب مظنونان وابسته به فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت آنکارا مقیم امریکا، افزوده‌اند. دولت ترکیه گولن را به طراحی کودتای 26 تیر 95 در این کشور متهم می‌کند.

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت آنکارا مقیم امریکا

ترکیه همچنین هزاران نفر را به اتهام  ارتباط با اعضای پ‌ک‌ک در مناطق جنوب شرق این کشور سرکوب کرده  که محکومیت غرب را به دنبال داشته است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku