News   /   اروپا

بریتانیا و فرانسه به نقض حقوق کودکان اردوگاه «جنگل» متهم شدند

تصویری که سازمان خیریۀ «نجات کودکان» از دو پسر شانزده و پانزده ساله منتشر کرده‌است که در خیابانی در نزدیکی اردوگاه جنگل شب را به صبح می‌رسانند.

دولت‌های بریتانیا و فرانسه متهم به نقض حقوق کودکان و نوجوانانی هستند که در پی آغاز عملیات برچیدن اردوگاه موقت پناهجویان در کالۀ فرانسه، برای دومین شبِ پیاپی بی‌سرپناه ماندند.

مقامات فرانسوی حدود 50 نوجوان و کودکِ ساکن در اردوگاه موسوم به «جنگل» را که با وعدۀ مقامات این کشور و بریتانیا از این اردوگاه خارج شده‎‌بودند، رها کردند و آن‎‏ها مجبور شدند در شرایطی اسفبار در یک شهرک صنعتی، در نزدیکی اردوگاه، 2 شب را به روز برسانند.

براساس گزارش سازمان‌های امدادی، این نوجوانان بی‌‎سرپرست بعدازظهر دو روز پیش با وعدۀ انتقال به یک مرکز پذیرش در فرانسه از اردوگاه جنگل خارج شدند. به آن‎‏ها گفته شده‌بود که در این مرکز می‎توانند درخواست پناهندگی به فرانسه را بدهند و یا به خانواده‎هایشان در بریتانیا بپیوندند.

با این حال، پس از گذشت یک ساعت از خروج آن‎ها از اردوگاه، هیچ اتوبوسی از راه نرسید. نیروهای ضدشورش پلیس با گاز اشک‎آور و اسلحه این گروه از نوجوانان را به سمت خیابانی در شهرک صنعتیِ نزدیک به اردوگاه هدایت کرده و رهایشان کردند.

دولت فرانسه در طی سال‌های گذشته همواره با ساکنین اردوگاه موقت بندر کاله که به جنگل موسوم است، درگیر بوده‎است. اکثر بیش از 6 هزار و 500 پناهجویی که در اردوگاه موقت زندگی می‌کردند و خواهان عزیمت به بریتانیا بودند، اما به خاطر تغییر در قانون پناهندگی اروپا نمی‌توانستند از فرانسه خارج شوند.

پاریس در نهایت تصمیم به برچیدن این اردوگاه گرفت، اما این تصمیم با شورش و مخالفت پناهجویانِ ساکن در جنگل روبرو شد. مقاومت پناهجویان البته راه به جایی نبرد و صدها پناهجو از روز دوشنبه (3 آبان) به تدریج این اردوگاه را ترک کردند.

دولت سوسیالیستِ فرانسه پیش از آغاز عملیات برچیدن اردوگاه جنگل، مدعی شده‌بود که این اردوگاه را به دلایل «انسان‎دوستانه» می‌بندد و ساکنین آن به 450 مرکز در سراسر فرانسه منتقل خواهند‌‌شد.

یک جوان پناهجوی اریتره‌ای خود را برای خوابیدن در خیابان‌های منتهی به اردوگاه جنگلِ فرانسه آماده می‌کند. (عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس)

دولت بریتانیا نیز اعلام کرد حدود یکهزار و 300 کودکِ بدون سرپرستِ ساکن در کاله را به کشورش راه خواهد داد، اما سایر ساکنین این اردوگاه که برخی سال‌هاست در انتظار روشن شدنِ تکلیف خود هستند، باید به سایر نقاط فرانسه منتقل شوند.

براساس اعلام رسانه‌های بریتانیایی، بعدازظهر پنجشنبه (6 آبان) امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، با برنارد کازنیو، همتای فرانسوی خود، دیدار کرد و از وی خواست از کودکانی که در اردوگاه جنگل مانده‎اند به خوبی محافظت شود.

اما بارونس شیهان، یکی از اعضای حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، که در بندر کاله به دیده‎بانی عملیات تخریب اردوگاه جنگل می‌پردازد، در این باره گفت: «براساس معاهدۀ کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد، تحت عنوان کمک‌ها و مراقبت‌های ویژه از کودکان، کودکان حق برخورداری از غذا، خانواده، پناهگاه و مراقبت، دارند. بریتانیا و فرانسه از امضاکنندگان این معاهده هستند. آن‌ها در حال نقض قانون هستند.»

به گفتۀ شیهان پس از آن‌که قول مقامات فرانسوی و انگلیسی برای پناه دادن نوجوانان دروغ از آب درآمد، پس از تماس‎های تلفنی متعدد شیهان با پلیس، در نهایت به 70 تن از نوجوانان و بزرگسالان اجازه داده‎شد که شب را در ساختمان یک مدرسۀ متروک و بدون سیستم گرمایشی در درون اردوگاه سراسر سوختۀ جنگل به صبح برسانند.

تعدادی از داوطلبان از سازمان‌های خیریه در کنار این نوجوانان حاضر بودند. یکی از این داوطلبان که اهل اِدینبرو در اسکاتلند است، در گفت‌وگو با روزنامۀ گاردینِ انگلیس گفت که در هنگام اسکان این کودکان در مدرسۀ متروک در یک سمت شعله‌های آتشِ به جا مانده از اعتراضاتِ ساکنین اردوگاه به چشم می‌خورد و در سمت دیگر نیروهای پلیس فرانسه با گلوله‎های پلاستیکی ایستاده بودند.

یکی  دیگر از واوطلبین که طی یک‌سال گذشته با کودکان اردوگاه کاله در ارتباط بوده‌است، گفت: «چگونه اینجا می‌تواند یک پناهگاه امن برای کودکان باشد؟ آن‎ها رنجیده، خسته و ناراحت هستند. احمقانه‎ است که هیچ برنامه‎ای برای آن‌‌ها درنظر گرفته‌‎ نشده‎است. حتی در طول روز به آن‏‎ها هیچ اطلاعاتی داده نشده‌است.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku