News   /   اروپا

فرانسه پاکسازی اردوگاه «جنگل» را آغاز کرد

پناهجویانِ ساکن اردوگاه موسوم به «جنگل» در بندر کاله در شمالِ فرانسه در حال ترکِ این اردوگاه هستند. (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

هم‌زمان با آغاز عملیات پاکسازی و تخریب اردوگاه موقت موسوم به «جنگل» در بندر کالۀ فرانسه، صدها پناهجو با چمدان‎‏هایشان در حال خروج از این منطقه هستند.

عملیات انتقال پناهجویانِ ساکن در اردوگاه «جنگل» در شمالِ فرانسه با حضور بیش از یکهزار و 200 نیروی پلیس و امنیتی دوشنبه (3 آبان) آغاز شد.

شامگاه یکشنبه در حالی که نیروهای مسلحِ فرانسوی در نقاط مختلف اردوگاه حضور داشتند، برخی از ساکنینِ «جنگل» در اعتراض به برنامۀ برچیدنِ اردوگاه، به سوی نیروهای امنیتی سنگ و بطری پرتاب کردند و دستشویی‌ها را به آتش کشیدند.

دولت فرانسه پیشتر با پخش کردن هزاران اعلامیه به ساکنان «جنگل» هشدار داده بود که این اردوگاه به زودی با بولدوزر خراب خواهد شد و ساکنین می‌بایست هرچه سریع‌تر از «جنگل» خارج شوند.

درگیری پناهجویانِ ساکن اردوگاه جنگل در شمال فرانسه با نیروهای امنیتی در اعتراض به برنامۀ برچیدن این اردوگاه (2 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

براساس اعلام منابع خبری، بیش از 6 هزار و 500 پناهجو در اردوگاه موقت «جنگل» زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها خواهان عزیمت به بریتانیا هستند.

بسیاری از پناهجویانِ ساکن جنگل، از کشورهای افغانستان، سوریه و اریتره خود را به فرانسه رسانده‎اند و قصدشان ورود و دریافت پناهندگی بریتانیا بوده‌است، اما براساس قوانین اتحادیۀ اروپا، پناهجویان می‎بایست در اولین کشورِ اروپایی که به آن پا می‌گذارند، درخواست پناهندگی خود را ارائه دهند.

پناهجویانِ ساکن اردوگاه موسوم به «جنگل» در بندر کاله در شمالِ فرانسه در حال ترکِ این اردوگاه هستند. (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

دولت بریتانیا پذیرفته‎است که حدود یکهزار و 300 کودکِ بدون سرپرستِ ساکن در کاله را به کشورش راه بدهد، اما سایر ساکنین این اردوگاه که برخی سال‌هاست در انتظار روشن شدنِ تکلیف خود هستند، باید به سایر نقاط فرانسه منتقل شوند.

دولت سوسیالیستِ فرانسه اعلام کرده‎است که این اردوگاه را به دلایل «انسان‎دوستانه» می‌بندد و ساکنین آن به 450 مرکز در سراسر فرانسه منتقل خواهند‌‌شد.

همزمان با جا‌به‌‎جایی ساکنینِ «جنگل»، امدادگرانی نیز در حال توزیع کوله‌پشتی میان پناهجویان و آگاهی‌بخشی به آن‎ها دربارۀ قوانین مهاجرت هستند.

حضور نیروهای امدادگر در روند اجرای برنامۀ پاکسازی و تخریب اردوگاه پناهجویانِ موسوم به «جنگل» در شمال فرانسه (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

براساس اعلام دولت فرانسه، پناهجویان به گروههای خانواده، بزرگسالان، کودکان بدون همراه و افراد آسیب‌پذیر از جمله افراد مسن و زنان مجرد، تقسیم خواهند‌‎شد.

این افراد سپس با اتوبوس به مراکز درنظر گرفته‌شده منتقل خواهند‌شد و پس از معاینۀ پزشکی، دربارۀ درخواست پناهندگی خود تصمیم‌گیری‌ خواهند‎کرد.

پناهجویانِ ساکن اردوگاه موسوم به «جنگل» در بندر کاله در شمالِ فرانسه در حال ترکِ این اردوگاه هستند. (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

مقامات فرانسوی می‎گویند احتمالاً پاکسازی اردوگاه به طور کامل، دست‎کم یک هفته به طول‌ خواهد‌ انجامید. انتظار می‌‎رود که دوشنبه (3 آبان) 60 اتوبوس، پناهجویان را از اردوگاه خارج کنند.  

درحالی که امروز (دوشنبه) فضای آرامی بر اردوگاه جنگل حاکم است، ناظران معتقدند که با پیش‌رفتنِ عملیات پاکسازی، و آمدن بولدوزرها به اردوگاه، تنش میان نیروهای امنیتی و افرادی که حاضر به ترک اردوگاه نیستند، افزایش خواهد‌یافت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku