اردوغان: عملیات جرابلس علیه داعش و شبه‌نظامیان کُرد است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری رویترز)

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید عملیات ترکیه در داخل خاک سوریه تنها علیه گروه تروریستی داعش اجرا نمی‎شود و شبه‌نظامیان کُرد نیز هدف حمله هستند.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه (3 شهریور) در جریان یک سخنرانی در آنکارا، پایتخت ترکیه گفت عملیات حمله به تروریست‌ها در مناطق شمالیِ سوریه باید به مشکلات مرزی به طور دائمی پایان دهد.

اردوغان گفت: «از ساعت 4:00 (به وقت ترکیه) نیروهای ما عملیاتی را علیه گروه‎‏های تروریستیِ داعش و پی.وای.دی (حزب اتحاد دموکراتیک کردستان) که در شمال سوریه کشور ما را تهدید می‌کردند، آغاز کردند.»

طی ماه گذشته حملات راکتیِ متعددی از سوی مناطقِ تحت تسلط گروه‌های تروریستی در خاک سوریه، مناطق مرزیِ ترکیه را هدف قرار دادند. در تاریخ 30 مرداد نیز وقوع یک انفجار انتحاری در یک مراسم عروسی در استان غازی عینتاب در جنوب شرق ترکیه 54 کشته بر جای گذاشت.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما گفته‌ایم که دیگر بس است و باید پایانی به این ماجرا داد. این فرایند از ساعت 4 صبح آغاز شده است. این مسأله باید همین حالا حل شود.»

اردوغان تأکید کرد که «هیچ‎کس نمی‎‏تواند مسألۀ سوریه را مستقل از امور داخلیِ ترکیه ببیند» و افزود بحران سوریه عامل یک رشته حملات تروریستی در داخل خاک ترکیه شده است.

وی تصریح کرد: «دستیابی به راه‌حل مسألۀ تروریسم از مسیر حل مشکلات در سوریه و عراق می‌گذرد ... ترکیه بر تهدیدهایی که از سوریه نشأت می‎گیرند، غلبه خواهد کرد.»

همزمان با سخنرانیِ اردوغان، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد نیروهای تحت حمایت ترکیه حدود سه کیلومتر در داخل خاک سوریه و به سمت شهر جرابلس که تحت تسلط گروه تروریستیِ داعش قرار دارد، نفوذ کرده‎اند.

تانک‌های ترکیه در استان غازی عینتاب در نزدیکی مرز سوریه (3 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

کشورهای حامی تروریسم نارنجک‌هایی بدون ضامن در دست دارند

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به حمایت امریکا از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه، گفت کشورهایی که از گروه‎‏های تروریستی حمایت می‌کنند نارنجک‌هایی بدون ضامن در دست دارند.

ترکیه که به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عضو ائتلاف تحتِ امر امریکا موسوم به «ضد داعش» است، مخالف حمایت امریکا از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه است.

آنکارا معتقد است که این شبه‌نظامیان با پیکارجویانِ جدایی طلبِ حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ترکیه متحد هستند.

چند دهه درگیریِ دولت ترکیه و پ‌.ک.‌ک بیش از 40 هزار کشته بر جای گذاشته است، اما از تیر ماه سال 1394 و در پی شکسته شدن آتش ‌بس دو ساله میان دولت ترکیه و این گروه، درگیری در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور به شدت تشدید شد. آنکارا پ.‌ک‌.ک را گروهی تروریستی می‌داند که به دنبال خودمختاری مناطق کردنشین این کشور است.

فتح‌الله گولن، شخصیت برجستۀ مخالف دولت ترکیه، در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امریکا «هیچ بهانه‌ای» برای نگهداشتن گولن ندارد

اردوغان در این سخنرانی همچنین اعلام کرد قصد دارد به جو بایدن، معاون رئیس جمهورِ امریکا، که قرار است به ترکیه سفر کند، بگوید که واشنگتن «هیچ بهانه‌ای» برای استرداد نکردنِ فتح‌الله گولن، شخصیت برجستۀ مخالف دولت ترکیه که در ایالات متحده زندگی می‌کند، ندارد.

دولت ترکیه گولن را طراح اصلی کودتایی نافرجام می‌داند که در تاریخ 26 تیر در این کشور رخ داد. آنکارا خواستار استرداد گولن به ترکیه شده است. اگرچه گولن هر گونه ارتباط با این کودتا را رد و این اقدام را محکوم کرده است.

مقامات امریکا تا این لحظه از استرداد گولن به ترکیه اجتناب کرده‌اند و از آنکارا خواسته‌اند مدارکی مستدل برای اثبات نقش گولن در کودتا ارائه دهد.

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانیِ روز چهارشنبۀ خود تأکید کرد که آنکارا اسناد بیشتری در ارتباط با نقش گولن در کودتای نافرجام در اختیار واشنگتن قرار خواهد داد و افزود ترکیه و ایالات متحده شرکایی استراتژیک هستند و نگهداشتن گولن به نفع امریکا نخواهد بود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku