وزیر خارجه ترکیه بر پاکسازی مرزهای این کشور از عناصر داعش تاکید کرد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

در پی انفجار مرگبار اخیر در یک مراسم عروسی در جنوب شرق ترکیه، وزیر امور خارجه این کشور بر لزوم پاکسازی کامل مرزهای این کشور از عناصر گروه تروریستی داعش تاکید کرده است.

مولود چاووش اوغلو، روز دوشنبه (اول شهریور)، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای لیتوانیایی خود در آنکارا، تاکید کرد: «مناطق مرزی ترکیه با سوریه و عراق باید به‌ طور کامل از گروهک تروریستی داعش که نماینده اسلام نیست و هیچ ارتباطی با مسلمانان ندارد، پاکسازی شود.»

وزیر خارجه ترکیه با بیان این که «کشورش بزرگ ترین ضربه را به داعش وارد کرده است» مدعی شد، کشورش در نشان دادن چهره واقعی این گروهک تروریستی برای سایر کشورهای جهان نقشی بزرگ ایفا کرده است.

وی همچنین انفجار مرگبار اخیر در مراسم عروسی در جنوب ترکیه را به تروریست های داعش نسبت داد و تاکید کرد، ترکیه به پشتیبانی از کشورها و نیروهایی که با داعش نبرد می کنند، ادامه خواهد داد.

شامگاه شنبه (30 مرداد)، انفجار انتحاری در یک مراسم عروسی در استان غازی عینتاب در جنوب شرق ترکیه دست کم 50 کشته و حدود 100 زخمی بر جا گذاشت.

تجمع مردم پس از انفجار در مراسم عروسی در شهر غازی‌عینتاب، جنوب شرقی ترکیه، 30 مرداد 1395 (عکس از اسوشیتدپرس)

وزیر خارجه ترکیه در حالی این اظهارات را مطرح کرد که مخالفان معارض دولت سوریه اعلام کرده‌اند در حال آماده شدن برای حمله به یک شهر مرزی و آزادسازی آن از تصرف تروریست های داعش هستند.

هر چند ترکیه به برخی از کشورها اجازه داده است از یک پایگاه هوایی کلیدی در جنوب این کشور -- پایگاه هوایی اینجرلیک -- برای حملات هوایی علیه تروریست ها در سوریه استفاده کنند، اما چشم پوشی دولت حاکم از تردد مرزی عناصر مسلح و نفوذ آنها به خاک سوریه برای پیوستن به نبرد علیه نیروهای دولتی، انتقاد و اعتراضات داخلی و بین المللی را به همراه داشته است.

روزنامه فیگارو فرانسه اواخر تیرماه 1395 با استناد به منابع مختلف از جمله برآوردهای اطلاعاتی ارتش فرانسه، نوشت: «به گفته اداره اطلاعات نظامی در پاریس هر هفته 100 تبعه خارجی با عبور از مرز ترکیه به صفوف داعش در سوریه ملحق می‌شوند.»

ادامه تلاش ترکیه برای استرداد فتح الله گولن

چاووش اوغلو در ارتباط با فضای پاکسازی  بعد از کودتای نافرجام در ترکیه گفت، یک هیئت آمریکایی قرار است امروز وارد آنکارا شود تا مسئله استرداد فتح الله گولن، رهبر جنبش اصلی مخالف، مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین از سفر قریب الوقوع بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، به امریکا خبر داد که قرار است در این سفر گزارشها و پرونده های مربوط به گولن به مقامات امریکایی تحویل داده شود.

فتح الله گولن شخصیت برجسته مخالف دولت ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت ترکیه فتح الله گولن، رهبر 75 ساله جنبش مخالف دولت حاکم این کشور را طراح اصلی کودتای نافرجام 26 تیر ماه در این کشور دانسته و از امریکا خواسته وی را به عنوان مجرم مسترد کند.

آنکارا همچنین با آغاز عملیاتی گسترده علیه هواداران جنبش گولن، ده ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمان و کارکنان دولت را بازداشت، از کار تعلیق و یا تحت پیگرد قرار داده است.

این در حالی است که گولن که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده و آن را صحنه‌سازی دولت برای سرکوب مخالفان دانسته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku