ارتش ترکیه شهر جرابلس در شمال سوریه را هدف حمله قرار داد

تصویر آرشیوی از نظامیان ترکیه در یک قرارگاه در نزدیکی مرز سوریه

ارتش ترکیه در پی اصابت چندین گلوله خمپاره از خاک سوریه به مناطق مرزی آن کشور، واکنش متقابل نشان داده و مواضع گروه تروریستی داعش را در شهر جرابلس در شمال سوریه گلوله باران کرده است.

در این حملات که روز سه شنبه (2 شهریور) روی داد، دو گلوله خمپاره به شهرک مرزی قرقمیش و سه گلوله دیگر به شهر مرزی کیلیس اصابت کرد.

ارتش ترکیه نیز در واکنش به این دو حمله، مواضع گروه تروریستی داعش و کردها رل در خاک سوریه هدف قرار داد.

هنوز از تلفات احتمالی این حملات گزارشی منتشر نشده است.

داعش که بر اساس گزارشهای منتشر شده در تردد به سوریه، از خاک ترکیه به عنوان گذرگاهی امن بهره می برد در ماههای گذشته ترکیه را هدف حملات مرگبار متعدد قرار داده است.

تجمع مردم پس از انفجار در مراسم عروسی در شهر غازی‌عینتاب در جنوب شرقی ترکیه، 30 مرداد 1395 (عکس از اسوشیتدپرس)

ترکیه که همچنین شاهد حملات عناصر «حزب کارگران کردستان» (پ.ک. ک) است در عملیاتی گسترده مواضع آنها را در خاک عراق هدف حملات هوایی قرار داده است.

مقامات ترکیه همچنین به سرکوب مرگبار عناصر پ.ک. ک در منطقه جنوب شرق این کشور پرداخته اند.

تحولات میدانی اخیر در حالی روی داده است که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز گذشته بر لزوم پاکسازی مرزهای این کشور از عناصر گروه تروریستی داعش تاکید کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

در همین حال، گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» می گوید هدفِ حملات متقابل ترکیه در روز سه شنبه، حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه بوده است.

آنکارا کردهای سوریه را به همکاری با حزب کارگران کردستان ترکیه برای انجام حمله در داخل ترکیه متهم و درباره حمایت نظامی امریکا از این گروه کردتبار  ابراز ناخرسندی کرده است.

گزارشهای منتشر شده نشان می دهند نیروهای کردتبار از شهر منبج که اخیرا از اشغال داعش آزاد شده است، به سمت جرابلس، شهری دیگر که تحت کنترل این گروه تروریستی است، در حال نقل مکان هستند.

ترکیه نگران این است که کردها با کنترل بر جرابلس و توسعه مناطق تحت سیطره خود نظام فدرالی در شمال سوریه ایجاد کنند.

این در حالی است که شورای نظامی شهر جرابلس در شمال سوریه نیز با صدور بیانیه درباره امکان دخالت نظامی ترکیه در صورت سقوط این شهر به دست نیروهای کُرد و عرب ابراز نگرانی کرده است.

کشته شدن دو سرباز ترکیه در انفجار بمب

انفجار بمب در مسیر یک خودروی نظامی ترکیه در استان شرناق در جنوب شرق این کشور، دو سرباز کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از منابع امنیتی از وقوع این انفجار در شهرکت اولودره در نزدیکی مرز عراق خبر داد و افزود، تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

این در حالی است که مقامات ترکیه اغلب این گونه حملات را به اعضای حزب کارگران کردستان نسبت می‌دهند.

این گروه که دولت ترکیه، اتحادیه اروپا، امریکا و چند کشور دیگر آن را گروهی تروریستی می‌نامند، از سال 1984 میلادی اقدامات مسلحانه خود را علیه دولت ترکیه آغاز کرده است که در اثر آن تاکنون بیش از 40 هزار نفر کشته شده‌اند.

از تیر ماه سال گذشته و در پی شکسته شدن آتش ‌بس دو ساله میان دولت ترکیه و پ.ک. ک.، درگیری میان دو طرف در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور تشدید شده و هزاران کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku