News   /   آسيا

شلیک موشک بالستیک از زیردریایی کره شمالی در دریای ژاپن

شلیک موشک بالستیک از زیردریایی کره شمالی در مکانی نامعلوم، 4 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کره شمالی تنها دو روز پس تهدید حمله هسته‌ایِ تلافی‌جویانه علیه رزمایش‌های بزرگ امریکا و کره‌جنوبی یک موشک بالستیک با برد 500 کیلومتری را از زیردریایی خود شلیک کرد.

بر اساس بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این موشک در ساعات پایانی روز سه‌شنبه از سواحل شرقی کره شمالی در دریای ژاپن شلیک شده است.

کره شمالی پیشتر هشدار داده بود تمرینات نظامی مشترک و گستردۀ امریکا و کره جنوبی شبه جزیره کره را «در آستانه جنگ» قرار داده است.

پیونگ یانگ همچنین خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در این باره شده بود.

با وجود اعتراضات کره شمالی، کره جنوبی و امریکا رزمایش نظامی گسترده‌ای را از روز دوشنبه در شبه جزیره کره آغاز کرده‌اند.

این رزمایش دو هفته‌ای با حضور 50 هزار نظامی کره جنوبی و 30 هزار سرباز امریکایی آغاز شده است.

با وجود اینکه سئول و واشنگتن اعلام کرده‌اند این رزمایش ماهیتی کاملا دفاعی دارد، پیونگ یانگ آن را اقدامی تحریک آمیز و تمرینی برای حمله به پیونگ یانگ در نظر گرفته است.

ارتش کره شمالی صبح دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد در صورتی که رزمایش امریکا و کره جنوبی تمامیت ارضی کره شمالی را تهدید کند، «حملات تلافی جویانه پیش‌دستانه‌ای» انجام خواهد داد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، نیروهای ارتش این کشور برای انجام حمله تلافی جویانه علیه نیروهای حاضر در این رزمایش در آمادگی کامل به سر می برند.

ژان سانگ نام، سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت، واشنگتن را به «ایجاد خطر جنگ» از طریق برگزاری رزمایش‌های تحریک آمیز متهم کرده بود.

یک سرباز کره جنوبی در جریان رزمایش ضد تروریسم در حاشیه تمرینات نظامی مشترک کره جنوبی و امریکا، در یک ایستگاه مترو در سئول، 2 شهریور 1395

 واکنش‌ها به شلیک موشک بالستیک کره شمالی

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شلیک این موشک را اقدامی «نابخشودنی» و «عاری از حس مسئولیت» و همچنین تهدیدی جدی برای امنیت ژاپن توصیف کرد.

آبه شلیک این اقدام را «تهدیدی جدی» علیه کشورش دانست و اعلام کرد توکیو به این اقدام «به شدت معترض است».

ارتش کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام کره شمالی «با هدف تشدید تنش‌های نظامی در پاسخ به تمرین نظامی سئول-واشنگتن» صورت گرفته است.

ارتش کره جنوبی افزود «به هر تحریکی از سوی کره شمالی به طور قاطع و محکم پاسخ می دهد».

تصویر منتشر شده از آزمایش موشکی کره شمالی (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وزارت امور خارجه امریکا نیز این اقدام پیونگ یانگ و آزمایش‌های موشکی قبلی کره شمالی را «به شدت» محکوم کرد و افزود نگرانی خود در این زمینه را از طریق سازمان ملل پیگیری می کند.

امریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی بر سر استقرار یک سیستم موشکی پیشرفته به نام تاد برای مقابله با آنچه تهدیدات کره شمالی خوانده شده توافق کردند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، این سامانه موشکی تا سال 2017 عملیاتی خواهد شد.

این تصمیم سئول و واشنگتن واکنش شدید پیونگ یانگ را به دنبال داشته است.
کره شمالی اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد تولید پلوتونیوم را از سر گرفته است و تا زمانی که تهدیدهای امریکا پابرجا بماند، قصد ندارد آزمایش‌های اتمی‌اش را متوقف کند.

دولت پیونگ‌ یانگ در سال 2005 میلادی خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2016 چهار آزمایش هسته‌ای انجام داد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku