News   /   آسيا

کره شمالی: در صورت استقرار «تاد» در کره جنوبی، «اقدام عملی» می‌کنیم

تصویری آرشیوی از سامانۀ موشکیِ ضد بالستیکِ تادِ امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کره شمالی تهدید کرد در صورت استقرار سیستم ضد موشکیِ پیشرفتۀ امریکا در کره جنوبی، دست به «اقدام عملی» خواهد زد.

واشنگتن و سئول روز جمعه رسماً اعلام کردند بر سر استقرار سامانۀ موشکیِ ضد بالستیکِ تادِ امریکا به منظور مقابله با تهدید رو به گسترشِ پیونگ یانگ، توافق کرده‌اند.

این دو متحد هنوز زمان و مکان دقیق استقرارِ این سامانه را که با انرژی جنبشی خود موشک دشمن را نابود می‌کند، اعلام نکرده‌اند، اما براساس اعلام منابع، مقامات دو کشور در مرحلۀ نهایی مذاکرات بر سر انتخاب محل استقرار سامانه قرار دارند.

ارتش کره شمالی در واکنش به این خبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «به محض این‎که مکان این سامانه در کره جنوبی تأیید شود، کره شمالی به اقدام متقابلِ عملی برای کنترل کامل تاد می‌پردازد.»

در این بیانیه آمده است که ارتش کره شمالی در برابر اشتیاق امریکا برای «جنگ‌افروزی با استقرار سامانۀ تاد»، «با قدرت و بی‌رحمانه» عمل خواهد کرد.

کره شمالی به سئول نیز هشدار داد که استقرار سامانۀ تاد عواقب ویرانگری برای کره جنوبی خواهد داشت.

این بیانیه می‌افزاید: «بار دیگر به دشمنان هشدار می‎‌دهیم که ارادۀ استوارِ کِی.پی.اِی (ارتش خلق کره) معطوف بر اجرای حملات تلافی‎جویانۀ بی‌رحمانه‎ای است که کره جنوبی را به دریایی از آتش مبدل خواهد کرد.»

سئول در واکنش به این بیانیه، تهدید کره شمالی را «مضحک» دانست و آن را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «کره شمالی باید متوجه باشد که چه کسی صلح و ثبات را در شبه جزیرۀ کره تهدید می‌کند و ابتدا بابت اقدامات تحریک‌آمیز خود عذرخواهی کند.»

پیونگ یانگ پس از اعلام خبر استقرار سامانۀ تاد، دست به اجرای یک آزمایش موشکی تازه زد. براساس گزارش‌ها کره شمالی روز شنبه (19 تیر) یک موشک بالستیک از زیردریایی‌های خود پرتاب کرد.

کره شمالی در تاریخ 2 تیر نیز یک موشک میان‌برد جدید به نام موسودان را آزمایش کرد که از منظر نظری قادر به هدف قرار دادن پایگاه‌های امریکا در جزیرۀ گوآم در اقیانوس آرام است.

تصویری که رسانه‌های کره شمالی از آزمایش موشک موسودان منتشر کردند. (3 تیر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه) 

البته کره شمالی تنها مخالف استقرار سامانۀ تاد در کره جنوبی نیست و مقامات روسیه و چین نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با صدور بیانیه‌‎ای اعلام کرد: «استقرار این سامانه موشکی (تاد) می‏تواند ثبات در منطقه را به چالش بکشد. امیدواریم که دوستان ما از انجام حرکاتی که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، دوری کنند.»

وزارت امورخارجه چین نیز با احضار سفیران کره جنوبی و امریکا مراتب اعتراض خود را به نهایی شدن توافق انتقال سامانه موشکی تاد به شبه جزیره کره اعلام کرد.

امریکا استقرار سامانه موشکی تاد را نوعی اقدام بازدارنده در مقابل برنامۀ موشکی بالستیک کره شمالی عنوان کرده است، در حالیکه پکن می‌گوید این حرکت تاسیسات نظامی چین را در تیررس رادارهای امریکا قرار خواهد داد.

با این حال پارک گئون هی، رئیس جمهور کره جنوبی از استقرار این سامانه به عنوان یک اقدام «کاملاً دفاعی» دفاع کرده است.

پارک در دیدار با مشاوران خود گفت: «جامعۀ بین‌المللی آگاه خواهد شد که ما قصد هدف قرار دادن و یا تهدیدِ یک کشور دیگر را نداریم ... ما در حال اجرای یک اقدام کاملاً دفاعی برای محافظت از کشور و مردم خود هستیم.»

حضور نظامی امریکا در کره جنوبی، با اعتراض مردم این کشور نیز روبرو شده است.

تجمع فعالان ضد جنگ در مقابل ساختمان وزارت دفاع کره جنوبی در سئول، پایتخت این کشور برای اعتراض به استقرار سامانۀ دفاع موشکیِ تادِ امریکا در کره جنوبی (18 تیر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

روز شنبه حدود 3 هزار و 500 تن از ساکنان شهرستان چیلگوک در استان جئونسانگبوک-دو در جنوب شرق کره جنوبی علیه استقرار نیروهای نظامی امریکا در این کشور، تظاهرات کردند.

پس از جنگی که در سال‌های 1950 تا 1953 میان دو کره صورت گرفت و در نهایت به جای پیمان صلح با یک آتش‌بس تمام شد، حدود 30 هزار سرباز امریکایی به طور دائم در سراسر کره جنوبی مستقر شدند.

قرار است حدود 3 هزار تن از ساکنان شهرستان یومسئونگ در استان چونگچیونبوک-دو در کره جنوبی نیز روز دوشنبه (21 تیر) در اعتراض به ارائه نشدن اطلاعات لازم دربارۀ خطرات ناشی از استقرار سامانۀ تاد و تأثیر آن بر اقتصاد محلی، تظاهرات کنند.

کره شمالی به خاطر آنچه تلاش برای ساخت موشک‌های بالستیک با هدف حمل کلاهک اتمی خوانده می‌شود، با تحریم‌های بین المللی مواجه شده است؛ با وجود این، پیونگ یانگ تاکید دارد این آزمایش‌های موشکی با هدف تقویت توانمندی‌های دفاعی و مقابله با تهدیدهای دشمنان صورت می‌گیرد.

پیونگ‌یانگ در ژانویه 2016 (دی 1394) چهارمین آزمایش اتمی خود را انجام داد و سپس اقدام به چند آزمایش موشکی کرد. شورای امنیت سازمان ملل نیز در واکنش به این آزمایش‌ها تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ‌یانگ وضع کرد.

کره شمالی در چهارم اردیبهشت نیز یک موشک از زیردریایی‌های خود پرتاب کرده و آن را «موفقیتی بزرگ» خوانده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku